Akcionáři schválili fúzi PSA a Fiat Chrysler. Vznikne tak čtvrtá největší automobilka na světě

Akcionáři francouzské automobilky PSA i italsko-amerického výrobce aut Fiat Chrysler (FCA) schválili fúzi. Sloučený podnik ponese název Stellantis a stane se čtvrtým největším výrobcem aut na světě.

Video Horizont ČT24
video

Horizont ČT24: Fúze Fiat a PSA

Sloučení automobilek v Paříži nejprve schválili hlavní akcionáři –⁠ rodina Peugeotů, čínská automobilka Dongfeng a prostřednictvím investiční banky Bpifrance také francouzský stát. Na schůzi všech ostatních akcionářů návrh na sloučení schválilo přes 99 procent zúčastněných. 

„Fúzi si vynutila nedobrá situace italského Fiatu, který několik let hledal strategického partnera pro snížení výrobních nákladů, nákladů na výzkum a snížení flotilových emisí,“ vysvětlil v Horizontu ČT24 šéfredaktor Automakers Erich Handl.

Fúze v hodnotě 38 miliard dolarů (zhruba 823 miliard korun) vytvoří čtvrtého největšího výrobce aut na světě, jehož název Stellantis je odvozen od latinského slova stella (hvězda). Pod Stellantis bude spadat celkem čtrnáct značek –⁠ od Fiatu a Maserati za FCA přes americké značky Jeep a Dodge nebo Ram až po značky PSA jako Peugeot, Citroën, Opel a DS.

Evropský trh zaznamená podle Handla změny. Nově mu teď budou dominovat tři obři: Volkswagen, Renault–Nissan a nově vzniklá aliance.

Evropská komise fúzi schválila

Spojení obou automobilek schválila v prosinci Evropská komise (EK) s podmínkou, že firmy dodrží slíbená opatření, která mají zabránit negativním dopadům spojení podniků na hospodářskou soutěž.

Komise se obávala, že fúze by mohla narušit hospodářskou soutěž na trzích s lehkými užitkovými vozy v devíti členských zemí Evropské unie, včetně České republiky a Slovenska. Toto narušení konkurence by podle Komise pravděpodobně vedlo k růstu cen pro zákazníky.

Jedním ze slíbených opatření je rozšíření spolupráce mezi PSA a evropskou divizí japonské automobilky Toyota při výrobě lehkých užitkových vozidel. PSA vyrábí pro Toyotu užitkové vozy, které se pod touto japonskou značkou prodávají hlavně v zemích Evropské unie. Rozšíření spolupráce podle Komise umožní Toyotě v budoucnosti na příslušných trzích konkurovat skupině Stellantis.