Tržby obchodníků se v květnu vrátily k růstu. Zájem byl o on-line prodej i výrobky pro domácnost

Tržby obchodníků v Česku v květnu po očištění stouply meziročně o dvě procenta, meziměsíčně byly vyšší o 11,6 procenta. Dařilo se hlavně prodejcům nepotravinářského zboží. Naopak méně lidé utráceli za pohonné hmoty, informoval Český statistický úřad. V dubnu klesly tržby v maloobchodě kromě prodeje motorových vozidel o 10,7 procenta, v březnu byly meziročně nižší o šest procent. Výsledky maloobchodu za květen podle analytiků pozitivně překvapily, byly ale ovlivněny odloženou spotřebou a v dalších měsících budou lidé spíše šetřit.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: Kateřina Šulová

Bez očištění o kalendářní vlivy se květnové tržby snížily meziročně o 0,7 procenta. Letošní květen měl o dva pracovní dny méně než stejný měsíc loňského roku. 

„Pokles tržeb zaznamenal prodej pohonných hmot a potravin,“ nastínila ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková. Vyšší tržby podle ní vykázal zejména prodej prostřednictvím internetu a také prodej výrobků pro domácnost. 

Bez očištění se květnové maloobchodní tržby za potraviny snížily meziročně o 1,5 procenta a za pohonné hmoty o 11,8 procenta. Naopak za nepotravinářské zboží se zvýšily o 2,6 procenta.

Při zohlednění kalendářních vlivů utratili zákazníci za nepotravinářské zboží o 6,1 procenta více a tržby za potraviny stouply meziročně o 0,4 procenta. Pokles tržeb u pohonných hmot činil 9,4 procenta.

Tržby e-shopů stouply o více než třetinu

Nejvyšší zájem měli zákazníci o nákupy zboží přes internet a zásilkovou službu. Tržby e-shopů a zásilkových firem stouply v květnu o více než třetinu. O více než 15 procent stouply tržby v obchodech za výrobky o domácnost.

„Oproti dubnovému růstu o 49 procent ale prodeje přes internet a zásilkové služby v květnu vykázaly zpomalení meziroční dynamiky, což souvisí s tím, jak se zákazníci mohli vrátit do kamenných prodejen,“ upozornil hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč.

Naopak jednoprocentní pokles zaznamenaly specializované prodejny s počítači a komunikačními zařízeními. Za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci lidé utratili o 1,9 procenta méně. Devítiprocentní pokles zaznamenal prodej farmaceutického a zdravotnického zboží a kosmetiky. Tržby za oděvy a obuv se propadly o 21 procent.

Citelný propad pokračoval pak u prodejů motorových vozidel. „Zatímco dubnové prodeje meziročně propadly o 46 procent, v květnu propad dosáhl 36,8 procent. To koneckonců naznačovaly i dříve zveřejněné registrace nových automobilů, které v květnu meziročně poklesly o 44 procent, takže nejde o příliš velké překvapení. Na druhou stranu červnová čísla jsou už více optimistická, jelikož se prodeje zvýšily a jejich meziroční propad činil pouhých pět procent,“ konstatuje hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler. 

„Některé segmenty sice trpí poklesem poptávky po zboží zbytného charakteru, celkový objem tržeb v květnu ale naznačuje, že propad poptávky by nemusel být dramatický. Další měsíce napoví, zda je mírný optimismus oprávněný,“ řekl ekonom David Marek z Deloitte.

Zatímco tržby v maloobchodě příznivě překvapily, květnové tržby ve službách setrvaly v dvouciferném meziročním propadu a řada odvětví měla nadále tržby o více než polovinu nižší než před rokem.

„Například v ubytování se meziroční propad tržeb zmírnil jen nepatrně z dubnových 87 procent na 86 procent, ve stravování ze 73 procent na 54 procent, v činnostech cestovních kanceláří se pak dokonce prohloubil z 92 na 98 procent. Celkové tržby ve službách pak v květnu meziročně propadly o 21 procent, stejně jako v dubnu,“ upřesnil Seidler. 

Tržby maloobchodu v květnu ovlivnila odložená spotřeba, upozorňují analytici

Pozitivní výsledky maloobchodu za květen podle analytiků ovlivnila odložená spotřeba, v dalších měsících však budou lidé kvůli nejistotě a vyšší nezaměstnanosti spíše šetřit. Nárůst maloobchodních tržeb bude proto dále pravděpodobně pozvolný. Na podzim by mělo být jasnější, zda se spotřeba domácností vrátí na předkrizovou úroveň, nebo zůstane utlumena.  

Květnová úroveň tržeb tak podle analytika Luboše Růžičky z Raiffeisenbank sice v mnoha odvětvích vymazala ztrátu z předchozích dvou měsíců, přehnaný optimismus ovšem není na místě. „Sentiment spotřebitelů je silně zasažen, lidí bez práce bude přibývat a značně zpomalí i mzdová dynamika. To vše bude omezovat výdaje zejména na zbytné věci, tedy především na cestování, rekreaci a kulturu,“ uvedl.

Domácnosti budou v utrácení opatrné také podle ekonoma UniCredit Bank Jiřího Poura. Na podzim by měl být jasnější vývoj poptávky. „Pro celý letošní rok očekáváme reálný pokles spotřeby domácností o necelá čtyři procenta,“ uvedl.

Na druhou stranu, pokud bychom se podívali na vývoj ekonomiky přes spotřebu elektřiny (očištěnou o vliv počasí) je Česko za dnem ekonomického cyklu, zmiňuje na blogu České národní banky (ČNB) Aleš Michl. Toho bylo dosaženo v polovině dubna, kdy spotřeba elektřiny meziročně klesla o 13,7 procenta. V minulém týdnu, tedy od 29. června, byla spotřeba elektřiny meziročně nižší už jen o 2,6 procenta.

V USA obdobný index od Fedu sloužící jako proxy pro odhad vývoje ekonomik na základě rychle dostupných dat ukazuje na dno na konci dubna. V Německu index od Bundesbanky ukazuje na dosažení dna v polovině června. „V Číně pak v závislosti na použitém indexu bylo dno v lednu nebo v únoru, což víceméně tak potvrzuje, že je tam ekonomický vývoj o kvartál napřed,“ píše se na blogu.