Airbus představil design letounu, kterému trup splývá s křídly. Má být úspornější

Evropský výrobce letecké techniky Airbus na veletrhu v Singapuru představil design letadla, jemuž křídla a trup splývají do jednolitého celku. Firma uvedla, že tato koncepce by mohla snížit spotřebu pohonných hmot až o dvacet procent.

Základní myšlenka letadla se splývajícím křídlem a trupem (blended wing body) se objevila už v první polovině 20. století. Její prvky byly později využity například u amerického bombardéru B-2. Airbus loni začal tuto koncepci testovat na modelu s označením Maveric, který je dlouhý dva metry a široký 3,2 metru.

„Domníváme se, že je nejvyšší čas posunovat tuto technologii dál a studovat, co nám může přinést,“ uvedl podle agentury Reuters viceprezident Airbusu Jean-Brice Dumont.

Model Airbus Maveric
Zdroj: Edgar Su/Reuters

Airbus v Singapuru propaguje i další modely. Šéf marketingu Francois Caudron v úterý předpověděl, že firma během příštích deseti let prodá více než tisíc nových letadel A321XLR. Ta jsou verzí letounu A321neo s delším doletem. Firma tyto modely oficiálně uvedla na trh loni v červnu na pařížském aerosalonu. Od té doby už získala více než 450 objednávek.

Caudron také upozornil na negativní dopady, které má na některé zákazníky Airbusu nynější epidemie nového typu koronaviru. Odmítl se však vyjádřit k tomu, zda nějaký zákazník kvůli koronaviru požádal o odklad dodávek.

Model Airbus Maveric, v pozadí E-Fan X
Zdroj: Edgar Su/Reuters

„Koronavirus je krize,“ uvedl Caudron. Upozornil nicméně, že aerolinky nepanikaří a v postoji k objednávkám letadel zohledňují dlouhodobější faktory. „Když objednáváte letadlo, není to na příštích šest měsíců. Je to na příštích dvacet let,“ dodal.

Airbus minulý týden kvůli koronaviru prodloužil plánované přerušení provozu v továrně na montáž letadel řady A320 ve městě Tchien-ťin na severovýchodě Číny. V úterý firma oznámila, že čínské úřady povolily obnovení provozu: „Znamená to, že (továrna) může postupně zvyšovat produkci, zatímco bude aplikovat všechna požadovaná zdravotnická a bezpečnostní opatření pro zaměstnance.“ Konkrétní termín obnovení výroby v továrně ale firma neposkytla.

Airbus loni vystřídal na postu největšího světového výrobce letadel amerického konkurenta Boeing. Ten se v současnosti potýká s problémy kolem letadel 737 MAX, jejichž provoz byl loni v březnu přerušen po tragických nehodách v Indonésii a v Etiopii.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Zadní vrátka pro ruský plyn vedou do Evropy přes Turecko

Evropská komise se chce do konce roku 2027 zbavit dovozu ruského plynu. Pokud ale Turecko nepřistoupí na evropské požadavky, tak může pro Moskvu nechat otevřená zadní vrátka. Dohledat původ plynu je totiž bez spolupráce státních orgánů velmi složité, upozorňují experti. Ankara však za svou spolupráci s EK může požadovat ústupky, například v podobě oživení diplomatických vztahů.
před 8 mminutami

Americká cla české zbrojaře výrazněji nepoškodí, tvrdí asociace

Cla uvalená na dovoz zboží ze států sedmadvacítky do USA nebudou mít podle oborové asociace na české zbrojaře výraznější dopad. Tuzemské podniky v obranném a bezpečnostním průmyslu jsou připravené ve Spojených státech zvýšit ceny, přesunout tam část výroby nebo své produkty dovézt jinam. Zájem o zbraně je teď v celém světě enormní.
před 8 hhodinami

Trump o 90 dní prodloužil nižší cla na dovoz čínského zboží

Americký prezident Donald Trump několik hodin před vypršením termínu podepsal exekutivní příkaz, kterým o devadesát dní prodloužil platnost stávajících třicetiprocentních cel na dovoz čínského zboží do Spojených států. Informoval o tom web CNBC. Po úterní půlnoci amerického času (06:01 SELČ) měly tarify původně vzrůst o 115 procentních bodů. Novým termínem je 9. listopad.
před 15 hhodinami

Vyjednat zastropování cen povolenek ETS 2 v EU se podaří, věří Hladík

Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) si je jistý, že se Česku a dalším osmnácti státům podaří v Evropské unií vyjednat zastropování cen emisních povolenek na pohonné hmoty či na vytápění plynem na úrovni 45 eur za tunu oxidu uhličitého. Třeba litr benzinu či nafty by tak od ledna 2027 kvůli novému ekologickému poplatku podražil o tři koruny. Pokud by však státy zastropování cen povolenek neprosadily, mohlo by být zdražení podstatně vyšší.
před 17 hhodinami

Resort financí nesouhlasí s verzemi růstu platů od ledna

Ministerstvo financí (MF) nyní nesouhlasí s navrhovanými variantami zvýšení platů ve veřejném sektoru od ledna. Předběžný návrh státního rozpočtu na příští rok totiž podle resortu neobsahuje potřebnou sumu na přidání. Ministerstvo doporučilo, aby vláda zvednutí tarifů projednávala až v září spolu se zákonem o státním rozpočtu.
před 19 hhodinami

Kvůli energetické náročnosti mají některé domy problém najít kupce

Nabídkové ceny nových i starších nemovitostí letos opět rostly. Hodnotu a prodejnost může ale ovlivnit i energetická náročnost staveb. Třeba některé vily z devadesátých let mohou mít jejich majitelé problém prodat. Mladé rodiny hledají co nejekonomičtější bydlení.
10. 8. 2025

Příjmy z prodeje velkých firem se zřejmě nakonec danit nebudou

Lidé, kteří vydělají na prodeji firmy nebo její části více než čtyřicet milionů korun ročně, nakonec asi nebudou muset z tohoto prodeje platit daň z příjmu. A to přesto, že vládní koalice od letošního ledna právě toto zdanění v konsolidačním balíčku zavedla. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) totiž ve sněmovně prakticky jistě prosadí svůj návrh, aby stát taxu zrušil. Plán podporuje i opoziční hnutí ANO.
9. 8. 2025

Německé ocelárny drtí americká cla i drahé energie

Cla na dovoz oceli do USA ve výši padesát procent dopadají i na německé ocelárny. Spolková republika je největším evropským výrobcem oceli, letošní rok ale zástupci průmyslu očekávají historický propad výroby. Příčinou jsou kromě tarifů i drahé energie a slabá poptávka.
8. 8. 2025
Načítání...