Jak získat pojistné po vichřici? Pozor na datum smlouvy

Pojišťovny už v této chvíli mají hlášeny desítky škod, které za sebou nechává řádění větru. Ten v Česku na mnoha místech přesáhl síly orkánu a meteorologové před ním dále varují. Vzniklé škodné události je každopádně potřeba hlásit příslušné pojišťovně vždy co nejdříve po jejich nafocení. Na aktuální situaci a na to, jak správně postupovat, se web ČT24 zeptal pojišťoven.

Následky větru
Zdroj: ČTK Autor: Luboš Pavlíček

Škody po větru už během pondělního dopoledne hlásilo například sedm desítek klientů Allianz pojišťovny. „A další desítky nám hlásí škody prostřednictvím webu. Nejčastěji jde o povalené ploty, rozbité okenní rolety nebo odpadlé střešní tašky,“ konstatuje tiskový mluvčí Allianz pojišťovny Václav Bálek.

Obecně se po vichřicích nejčastěji jedná o škody, jako jsou poškozené střešní krytiny a střešní okna a typickými jsou i ty, které vzniknou v důsledku pádu stromů či větví jak na stavby, tak na automobily.

„Kolegové z likvidace pojistných událostí se teď setkávají se škodami, které souvisí i s dětskými atrakcemi, jako jsou třeba trampolíny a houpačky, které mají lidé na zahradách. Ty se při vichřici často utrhnou a poškodí další majetek na zahradě – například skleník. Stává se také, že je tímto způsobem poškozený i majetek na zahradě sousedů,“ upřesňuje tisková mluvčí Generali České pojišťovny Ivana Buriánková.

Podle prvních odhadů jsou tři čtvrtiny škod u Allianz pojišťovny zatím ve výši do deseti tisíce korun. „Z Karlovarska už nám ale například oznámil majitel jedné provozovny, že mu kvůli vichřici v noci na pondělí odletěla celá střecha, která navíc ještě poškodila okolní budovu. Tam už bude škoda mnohem vyšší,“ dodává Bálek. 

Česká podnikatelská pojišťovna podle své mluvčí Renaty Čapkové zatím eviduje desítky škod v objemu kolem dvou milonů korun, Kooperativa na 170 událostí v hodnotě zhruba pěti milionů korun, uvedl mluvčí společnosti Milana Káňa. „Klientům v oblastech, kde hrozil vítr, jsme zasílali SMS s upozorněním na přicházející nebezpečí a posílili jsme služby na infolince, v pohotovosti jsou také technici, kteří škody prohlížejí. Jsme připraveni je operativně přemísťovat do nejvíce poškozených lokalit, ale zatím to nevypadá na takovou kalamitu, jako byla například vichřice Herwart v roce 2017,“ dodává Káňa. 

Obecně je potřeba každou poškozenou věc nafotit – než se bude hlásit pojišťovně. A pokud jsou škody větší, jako například zmíněná odnesená střecha, radí pojišťovny ji ale také alespoň provizorně přikrýt, aby lidem mezitím do domu třeba nenapršelo. „V každých pojistných podmínkách je totiž věta o tom, že klient musí zabránit následným škodám. A současně – když si kvůli tomu koupíte plachtu, tak vám ji pojišťovna proplatí v rámci ,záchranných prací‘,“ vysvětluje Bálek z Allianz pojišťovny.

Pozor na zastaralé smlouvy, upozorňují pojišťovny 

V souvislosti s pojištěním je také důležité si hlídat aktuálnost smlouvy. „Řada lidí má smlouvy, které uzavřeli před mnoha lety. Co už ale neřeší, je to, že se mezitím hodnota jejich majetku změnila. Pojištění může být dobře funkční, když se s ním průběžně pracuje. Neměli bychom tak zapomínat své pojistné smlouvy čas od času zrevidovat,“ konstatuje Buriánková.

Obecné doporučení tak zní provádět aktualizaci smluv přibližně každé dva roky nebo v případě, že se změní hodnota majetku. „Nejčastějším momentem pro aktualizaci bývá rekonstrukce, výměna nábytku či nákup nových spotřebičů a elektroniky. V těchto případech je potřeba zohlednit vyšší cenu nemovitosti či domácnosti v pojistné smlouvě, jinak se vystavujete riziku podpojištění,“ upozorňuje mluvčí Generali České pojišťovny.

Lidé by si také neměli plést pojištění stavby a pojištění domácnosti. Pro komplexně ochráněný byt či dům je potřeba oboje kombinovat. Jak uvedla Buriánková, experti odhadují, že drtivá většina rodinných domů je kryta pojištěním, ale domácnost má pojištěnou pouze polovina majitelů nemovitostí. A připomíná, že kvalitní pojištění pokryje také například plot, bazén a další stavby na pozemku, jako je třeba skleník, garáž nebo kůlna.

Živelní škody jsou v posledních letech bohužel vcelku časté, komentují pojišťovny aktuální stav. „Sice jsme nebyli svědky tak rozsáhlých a katastrofických kalamit, jakými byly třeba povodně v roce 2013. Ale setkáváme se více a více právě s regionálními kalamitami a je fakt, že škody související s vichřicemi či krupobitím nás trápí v posledních pár letech skutečně často. Minulý rok jsme kvůli vichřici řešili 17 tisíc škod za bezmála 400 milionů korun,“ dodává Buriánková.

Ze zkušenosti Generali České pojišťovny vyplývá, že vždy po rozsáhlejších živelních událostech roste poptávka občanů po majetkovém pojištění. „Lidé se zajímají o to, co vše mají ve své, kolikrát velmi letité smlouvě, ošetřeno a zamýšlejí se nad tím, zda jejich smlouva pokrývá jejich aktuální potřeby – ať už co se týká samotných rizik či nastavených pojistných částek,“ dodává. 

Největší nápor hlášení škod pojišťovny teprve čekají 

Podle pojišťoven je zatím ale brzy na to, aby dokázaly odhadnout celkovou výši škod. Větrné počasí pokračuje, výstraha trvá až do odpoledních hodin. Situace se tak bude nadále vyvíjet. „Až vichr utichne, největší nápor hlášení škod máme ze zkušenosti následující dva dny, a pak ještě po víkendu, kdy lidé jedou kontrolovat rekreační objekty,“ říká tisková mluvčí UNIQA pojišťovny Eva Svobodová.

Největší boom hlášení pojistných událostí tak většina pojišťoven čeká během pondělního odpoledne a úterního dne.

„Podle prvních zpráv jsou nejvíce zasažené střední Čechy a Plzeňsko. Škody jen u nás budou určitě v řádů stovek až tisíců a celkově je odhadujeme na maximálně 60 milionů korun. Aktuálně jsme posílili infolinky a počty mobilních techniků v postižených regionech, aby k prohlídkám na místě docházelo co nejrychleji a tím se urychlil i proces výplaty pojistného plnění pro klienty k nápravě vzniklých škod,“ konstatuje tiskový mluvčí ČSOB pojišťovny Petr Milata.

Rychlost výplaty škod záleží podle pojišťoven především na jejich rozsahu a trvá většinou od několika dní po maximálně týdny. „U menších škod jsme v rámci takzvané zrychlené likvidace schopni plnění začít poskytovat ihned,“ říká mluvčí České podnikatelské pojišťovny Čapková. 

U složitějších škod většinou pojišťovny klientům poskytují zálohy. „V případě, že je odhadnutelné, že likvidace pojistné události bude trvat déle, lze požádat o takzvanou zálohu na pojistné plnění, aby měl klient prostředky na nápravu škod. V této fázi je ideální začít škodu napravovat. Například pozvat stavební firmu na opravu střechy,“ dodává Milata. Například u Kooperativy lze takto získat až polovinu z odhadnuté škody.