Mýtný tendr se blíží. Sílí obavy, zda se stihne

Praha – Přípravy před vyhlášením tendru na provozovatele mýta v Česku nabírají další zpoždění. Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) ale tvrdí, že se vše stihne. Na vypsání výběrového řízení za miliardy korun zbývá pět měsíců – doteď jen není jasné, jakou technologií se bude mýtné vybírat. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) dal ministrovi čas do konce roku, aby přesvědčil, že stíhá své úkoly.

Mýtný systém v České republice provozuje rakouská firma Kapsch. Její desetiletá smlouva se ovšem blíží ke konci a není jasné, kdo, kde a jak bude od ledna 2017 mýtné vybírat. „Není nachystaná ani legislativa a neproběhlo to otevřenou a odbornou a ekonomickou diskusí, takže příprava velkého tendru bude velmi složitá a téměř nereálná,“ předpovídá bývalý šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák.

Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) jakékoliv pochybnosti odmítá. „Neexistuje, že by se to nestihlo. Ten systém je v majetku státu, to znamená, že provozovat ho bude stát. Není o čem spekulovat,“ prohlásil Prachař. Jinými slovy to znamená, že pokud ministerstvo nestihne zajistit nového dodavatele ve velkém tendru, systém bude provozovat samo a vybere si pouze subdodavatele. Nebo by se mohlo dohodnout s Kapschem na prodloužení kontraktu.

„Budeme vypisovat tendr buď na provozovatele mýta, kdy stát řekne: Dáváme vám technologii a vy nám ji za nejlepších podmínek provozujte a spravujte, nebo jej rozdělíme, tak jak je to v Rakousku, na logické celky: Technologii, audit, ekonomiku, služby,“ popsal Prachař. „Stát teoreticky může – za předpokladu, že bude mít odborně vyškolené pracovníky – tuto technologii provozovat. Je to jedna z variant,“ dodal šéf resortu dopravy.

Výběr poradenské firmy se zpozdil o dva měsíce

Jenže spekulace pokračují. Ministr chtěl do letošního září vybrat v soutěži konzultanta, který úřadu s obřím tendrem pomůže. O vítězi nakonec rozhodl až o dva měsíce později – stala se jím poradenská firma Arthur D. Little. Pokud se však soupeři proti výsledku odvolají k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, práce na přípravě tendru hned tak nezačnou. A konkurenti skutečně odvolání zvažují.

„Pokud někdo podá návrh na zahájení správního řízení a pokud bychom vydali předběžné opatření, tak by nemohlo dojít k podpisu smlouvy,“ potvrdil předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj. Ministr Prachař nicméně s projektovým manažerem za 23,5 milionu počítá. Předpokládá, že by se do projektu zapojil později.

Poradenská firma má podle Prachaře zpracovat analýzu technologického vývoje mýtných systémů v příštích letech a jejich možné využití v českých podmínkách. Následně mají poradci sepsat zadávací dokumentaci k budoucímu výběrovému řízení na desetiletý provoz elektronického mýta. Naopak politické rozhodnutí o tom, které silnice zpoplatnit, jejich úkolem nebude.

„Předpokládá se tendr na deset let. Máme důvod k tomu, aby v rámci takového výběrového řízení byl i pohled zvenčí, jiný než pohled úředníků ministerstva nebo ŘSD,“ obhajuje význam poradenské firmy ministr.

3 minuty
Události: Problémy kolem mýtného tendru
Zdroj: ČT24

Ve výběru mýta se točí velké peníze – od roku 2007 stát inkasoval téměř 50 miliard korun (jen za loňský rok 8,55 miliardy). Pětina z toho podle ČTK připadla současnému dodavateli Kapsch a jeho subdodavatelům. Firma ústy svého generálního ředitele Karla Feixe už deklarovala, že bude mít zájem provozovat systém i nadále.

Mýtná síť na 1 500 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic první třídy je podle Nejvyššího kontrolního úřadu příliš drahá. Za prvních pět let provozu šla podle auditu do státní pokladny jen polovina vybraných peněz. Především kvůli vysokým nákladům na vymáhání dluhů a odměnám pro Kapsch.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...