Nad Egejským mořem vypadl motor, ale Smartwings doletěly až do Prahy. Teď případ šetří úřady

Let Boeingu 737 letecké společnosti Smartwings, který ve čtvrtek absolvoval většinu cesty z Řecka do Prahy s jediným funkčním motorem, šetří Úřad pro civilní letectví. Podle úřadu je postup, kdy letadlo doletělo i přes závadu do cíle, nestandardní. Obvykle letadla v případě výpadku motoru nouzově přistávají na nejbližším letišti. ČTK to řekl mluvčí úřadu Vítězslav Hezký. Společnost Smartwings porušení bezpečnostních předpisů odmítla.

Video Události
video

Události ČT: Vyšetřování letu s jedním motorem

Letoun společnosti Smartwings letěl ve čtvrtek z řeckého ostrova Samos do Prahy. Podle serveru zdopravy.cz přestal během letu nad Egejským mořem fungovat levý motor, který se posádce nepodařilo znovu nastartovat. Letadlo pak pokračovalo v nižší letové hladině až do Prahy. Na palubě bylo údajně 170 lidí.

Podle ředitele Úřadu pro civilní letectví Davida Jágra je s ohledem na to, co v současnosti vědí, situace bezprecedentní. „Jsme opravdu šokováni,“ poznamenal.

Podle mluvčího úřadu letadla s podobnými závadami obvykle volí nouzové přistání na nejbližším letišti. Je to především z důvodu prevence pro případ, že by měl technické problémy i druhý motor. Dotčený let přitom cestou minul šest velkých letišť – Soluň, Bělehrad, Záhřeb, Budapešť, Bratislavu a Vídeň.

Výsledek šetření mluvčí nechtěl předjímat. Mezi možná řešení patří například správní řízení, v krajním případě trestní oznámení. Příčinu výpadku jednoho z motorů řeší Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Posádka měla situaci pod kontrolou, ubezpečuje dopravce

Dopravce bezpečnostní pochybení odmítá s tím, že posádka postupovala v souladu s bezpečnostními i provozními předpisy. Podle mluvčí společnosti Vladimíry Dufkové je velitel letadla zkušeným pilotem a posádka měla situaci po celou dobu pod kontrolou. „V souladu s platnými předpisy probíhá vyhodnocení průběhu letu, což je v těchto případech obvyklý postup,“ dodala.

Zatímco podle manuálu od výrobce letadel Boeing má pilot po vysazení motoru přistát na nejbližším možném letišti, předpisy společnosti Smartwings prý dolet na jeden motor až do cílové destinace povolují.

Jako nezvyklé řešení hodnotí postup posádky i letecký publicista Martin Velek. Podle něj se v podobných případech piloti řídí několika provozními a bezpečnostními předpisy. Patří sem zásady s obecnou platností, pokyny od výrobce, pravidla pro vzdušný prostor dané země a také pravidla samotného dopravce. Zda let porušil některý z těchto předpisů, Velek hodnotit nechtěl.

Úřad pro civilní letectví sbírá informace o letu. Analyzovat se bude i jedna černá skříňka a s vysvětlením musí přijít i kapitán. Ten zatím podle informací České televize létá beze změny.

Smartwings se v létě potýkají se situací s odstavenými Boeingy 737 MAX 8. Ty byly na jaře celosvětově odstaveny po dvou nehodách, při nichž zahynulo více než tři sta lidí. Smartwings tehdy vlastnil sedm těchto strojů, dalších devět měl převzít v létě. Americký výrobce v současnosti připravuje aktualizaci problémového softwaru, termín jeho zavedení je však nejasný.