Výroba aut v Česku v pololetí klesla o 1,5 procenta na 747 tisíc vozů

Výroba osobních aut v Česku v prvním pololetí letošního roku meziročně klesla o 1,5 procenta na zhruba 747 tisíc vozů. Pokračoval tak sestup, který začal v prvním čtvrtletí, ale snižování produkce se zmírnilo. Vyplývá to z informací, které dnes zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu (SAP). Na poklesu se podepsalo hlavně snížení výroby automobilek Škoda Auto a Hyundai. Naopak u TPCA, která vyrábí vozy značek Peugeot, Citroën a Toyota, výroba vzrostla.

Škoda Auto, která má na výrobě osobních aut v Česku téměř dvoutřetinový podíl, snížila za první pololetí produkci o 1,5 procenta na přibližně 470 tisíc vozů. Nošovické Hyundai klesla výroba o 6,3 procenta na asi 160 tisíc aut. Kolínská TPCA naproti tomu výrobu zvýšila meziročně o 5,9 procenta na skoro 117 tisíc osobních aut.

V prvním čtvrtletí byl pokles výroby osobních aut výraznější, činil 3,8 procenta. „Z dat od našich členů i veřejných zdrojů již delší dobu sledujeme snížení tempa růstu autoprůmyslu z předchozích let. Z pohledu českého autoprůmyslu je ale pozitivní, že i přes výraznější pokles odbytu zejména v EU se tento trend zatím do tuzemské výroby nijak dramaticky nepromítá,“ sdělil ředitel sekretariátu SAP Zdeněk Petzl.

„Při výrazně exportním zaměření našich výrobců se tak ukazuje velmi dobrá konkurenceschopnost českých vozidel v Evropě a jejich stabilní odbyt na důležitých trzích, především pak v Německu,“ doplnil.

2 minuty
Výroba aut v Česku v pololetí klesla na 747 tisíc vozů
Zdroj: ČT24

Pokles zahraniční poptávky i přísnější regulace

Do zahraničí směřovalo podle sdružení 93 procent všech osobních aut vyrobených v Česku. Export klesl o 0,9 procenta na asi 694 tisíc vozů. „Automobilový průmysl v současnosti čelí cyklickému poklesu poptávky na všech významných zahraničních trzích, zpřísňující se regulaci, změnám technologií i spotřebitelských preferencí,“ uvedl analytik ČSOB Petr Dufek. Propad poptávky na domácím trhu dosáhl 7,9 procenta.

Výsledky výroby za celý letošní rok ale podle SAP pravděpodobně nebudou výrazně horší než za loňský rok. „Uvidíme, jaký bude vývoj v dalších měsících, stále však věříme, že pokud v ekonomice nenastanou dramatické změny, mohla by celoroční výroba vozidel být jen nízké jednotky procent pod úrovní roku 2018,“ sdělil Petzl.

Podle Dufka stále dosahuje český automobilový průmysl lepších výsledků než většina západoevropských konkurentů. „Aktuálně slabší objem výroby není navíc zvlášť znepokojivý s ohledem na relativně příznivý vývoj nových zakázek,“ uvedl. 

Víc přívěsů i motocyklů

Celkově výroba silničních vozidel, bez nákladních aut, v prvním pololetí meziročně klesla o 1,3 procenta na zhruba 766 tisíc vozů. Pokles mírnilo navyšování produkce u přívěsů a návěsů, motocyklů a autobusů. Výrobci nákladních automobilů působící v Česku – firmy Avia Motors a Tatra Trucks – podle SAP výrobní data nezveřejňují.

Výroba autobusů v pololetí stoupla o 6,6 procenta na více než 2500 kusů. Odbyt v ČR vzrostl o  čtvrtinu a vývoz o 3,8 procenta. Vysokomýtské IVECO vyrobilo 2256 autobusů a společnost SOR Libchavy 262 autobusů. Produkce přívěsů a návěsů vzrostla o 5,2 procenta na asi 15 000 kusů. Odbyt v Česku stoupl o 2,4 procenta a export o 11,9 procenta. Výrobce velkých přívěsů a návěsů Schwarzmüller vyrobil 903 vozů a firma Panav 245. Výrobce malých přívěsů Agados vyprodukoval přes 14 tisíc vozů.

Výroba motocyklů stoupla skoro o pětinu na 886 kusů. Jediný výrobce na domácím trhu, firma Jawa Moto, dodal 116 motorek českým zákazníkům a 770 do zahraničí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
12:42Aktualizovánopřed 20 mminutami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 3 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 6 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
před 18 hhodinami

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
včera v 15:03

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
včera v 08:26
Načítání...