Tržby automobilek v Česku loni stouply na nový rekord, růst ale výrazně zpomaluje

Tržby tuzemských automobilek a dodavatelů dílů loni vzrostly o 0,8 procenta na rekordních 1,102 bilionu korun. Z toho finální výrobci utržili 617,5 miliardy korun, tedy o 0,6 procenta více než v předchozím roce, oznámili zástupci Sdružení automobilového průmyslu. Proti předchozímu roku, kdy byl růst sedmiprocentní, tempo výrazně zpomalilo.

Podle prezidenta sdružení Bohdana Wojnara odvětví v minulém roce zřejmě dosáhlo svého vrcholu. „Z dat našich členů i veřejných zdrojů lze vysledovat podstatné snížení tempa růstu z předchozích let a vyčerpání trhu práce. S ohledem na transformaci odvětví, vývoj na evropských a světových trzích a další rizika můžeme očekávat podobný vývoj i v letošním roce,“ uvedl Wojnar. 

„Škoda, že ty tržby nejsou ještě vyšší. Ukázalo se, že ten zcela vyčerpaný trh práce firmy fakticky omezil. Je před námi mnoho výzev, nová regulace emisí CO2, která fakticky automobilkám předepisuje vyrábět elektrická vozidla. Dnes ale nejsou v Česku proto nastavená pravidla, začíná se stávat ostrovem, ale takto se k tomu stavět nedá,“ komentuje výsledky ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

Produkce v celkové hodnotě 920 miliard korun šla na export. Proti předchozímu roku vývoz vzrostl o 0,3 procenta. Export z 31 procent směřoval do Německa, sedm procent mířilo do Francie, 6,6 procenta do Velké Británie a 6,4 procenta do Španělska.

Produkce se loni zvýšila o 1,7 procenta na nový rekord 1,437 milionu vozů a rostla již pátý rok v řadě. Výroba největší automobilky Škoda stoupla o 3,3 procenta. Export osobních vozidel meziročně vzrostl o dvě procenta, zatímco domácí poptávka o 1,7 procenta poklesla. Výroba autobusů se za leden až prosinec zvýšila o 5,6 procenta na 4890 vozů. Jediný výrobce motocyklů, týnecká Jawa, pak vyrobila 1493 strojů, tedy o 162 kusů více než v roce 2017.

Průměrná mzda v autoprůmyslu se loni zvýšila o 8,7 procenta na 40 865 korun měsíčně. Byla tak o 28 procent nad celorepublikovým průměrem v Česku. Dělníci v automobilkách brali průměrně 34 556 korun, což je nárůst o 8,4 procenta. Počet zaměstnanců ve firmách sdružení se zvýšil téměř o čtyři procenta na 133 079 lidí.

„Musíme se připravit na zhoršování podmínek na trhu. Je důležité masivně investovat do automatizace a robotizace výroby v situaci, kdy na trhu chybí desítky tisíc lidí. Dalším tématem je snižování emisí a nástup elektromobility. Výrobci se na nástup elektromobility a další trendy intenzivně připravují, ale hlavní bude přesvědčit zákazníky,“ dodal Wojnar.

Podle Wojnara odvedly firmy sdružení a jejich zaměstnanci loni nejméně 62 miliard korun do státního rozpočtu v podobě daně z příjmu a plateb na sociální a zdravotní pojištění. Vláda by se proto měla podílet na vytváření podmínek pro úspěšnou transformaci odvětví, například odstraněním administrativních a technických překážek pro elektromobily a jejich dobíjení, podotkl.

6 minut
Petzl: Vyčerpaný trh práce automobilky omezil
Zdroj: ČT24

Tržby českého autoprůmyslu vzrostly podle vedoucího partnera EY Petra Knapa loni nejpomaleji od roku 2009, což může naznačovat blížící se zpomalení sektoru. „Nicméně tento malý růst také zobrazuje omezení daná nedostatkem pracovní síly. I vzhledem k tomu, že tempo vstupu nových investorů se zpomaluje, tak je toto číslo poměrně logické – a buďme rádi aspoň za tuto stagnaci. Začínající elektrifikace tohoto odvětví i další změny mohou přinést pro český Autoland ještě méně příznivé zprávy,“ řekl.

Tuzemský automobilový průmysl reprezentuje 26 procent průmyslové výroby a 23 procent exportu Česka. Podílí se jednou třetinou na investicích do výzkumu a vývoje. Česko je stále jedničkou ve výrobě autobusů na jednoho obyvatele a dvojkou v produkci osobních aut na hlavu. V absolutních číslech je v objemu produkce 5. v Evropě a 15. na světě.

Za pět měsíců letošního roku bylo vyrobeno 621 681 osobních aut, což je 0,5 procenta meziročně méně. Podařilo se tak zmírnit téměř čtyřprocentní propad z prvního čtvrtletí.

Evropské sdružení výrobců automobilů zhoršilo prognózu prodeje aut v EU

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) zhoršilo výhled prodeje osobních aut v EU pro letošní rok. Nyní očekává, že počet registrací osobních vozů letos klesne o jedno procento na více než 15 milionů. Předchozí prognóza svazu přitom počítala s jednoprocentním růstem.

„Kromě nejistoty způsobené brexitem a změnou makroekonomických podmínek to představuje přirozenou stabilizaci trhu,“ uvedl generální tajemník ACEA Erik Jonnaert v prohlášení. Nový odhad je tak v souladu s revizí prognózy Evropské komise, která snížila odhad růstu hrubého domácího produktu EU na letošní rok směrem dolů. Ekonomický růst má výrazný vliv na prodej aut.

Růst prodeje aut v EU zpomaluje od roku 2015, kdy stoupl o 9,5 procenta, loni však již jen o 0,1 procenta. V prvních pěti měsících letošního roku se prodej aut v EU meziročně snížil o 2,1 procenta na 6,7 milionu vozů.

ACEA také uvedla, že automobilový sektor se nyní na celkové zaměstnanosti v EU podílí 6,1 procenta: poskytuje práci 13,8 milionu Evropanů. Nejvíce zaměstnanců v tomto odvětví mají Německo, Francie, Polsko, Británie a Rumunsko.

Loni se v EU vyrobilo 19,2 milionu vozů. Celkem je v EU 229 závodů na výrobu osobních a nákladních aut, autobusů a motorů, které se nacházejí v 19 z 28 unijních zemí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
před 11 hhodinami

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
před 18 hhodinami

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
včera v 08:26

SZIF už pozastavil dotace firmám z Agrofertu kvůli Babišovu střetu zájmů

Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) pozastavil vyřizování žádostí o dotace firmám z holdingu Agrofert. Stalo se tak 9. prosince, kdy prezident Petr Pavel jmenoval předsedu hnutí ANO Andreje Babiše premiérem, informovala nyní mluvčí fondu Eva Češpiva. Nadále podle ní platí, že situace bude trvat do doby, než Babiš střet zájmů právně vyřeší. Mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský sdělil, že holding respektuje rozhodnutí správních orgánů.
15. 12. 2025

České restaurace získaly deset michelinských hvězd

Deset michelinských hvězd si letos vysloužily tuzemské restaurace. Oceněné podniky lidé letos najdou ve více krajích. Společnost udílela také individuální ceny – za nejlepší servis, nejlepšímu someliérovi a mladému kuchaři. Restauratéři se shodují, že světové známé ocenění přitáhne domácí i zahraniční turisty a slouží jako motivace nejen pro kuchaře, ale také třeba farmáře. Zároveň může pomoci nalákat do oboru mladé lidi. Česko prostřednictvím státní agentury CzechTourism zaplatilo za tříletou smlouvu se společností Michelin přes třicet milionů korun.
15. 12. 2025

Třináctý plat či bonus udělí přes čtyřicet procent firem

Takzvaný třináctý plat nebo mimořádnou odměnu v podobné výši už vyplatilo nebo do konce roku vyplatí svým zaměstnancům 42 procent firem, vyplývá z průzkumu Hospodářské komory. Více než čtvrtina společností si to nemůže dovolit. Třetina firem mzdy už zvýšila a proto zaměstnancům dále finančně přilepšit neplánuje. Nejvíce před Vánoci odměňují velké a střední podniky. Některé firmy plánují spolu s třináctým platem i další finanční bonusy, některé zase místo peněz nabídnou jiné benefity.
15. 12. 2025
Načítání...