Obchodům prospěly Velikonoce. Dubnové tržby rostly skoro o sedm procent

Obchodům prospěly Velikonoce. Dubnové tržby rostly o 6,9 procenta (zdroj: ČT24)

Maloobchodní tržby bez prodejů aut v Česku v dubnu zrychlily růst na 6,9 procenta z březnových 4,8 procenta. Významný vliv na meziroční srovnání měly Velikonoce, které letos připadly na duben, zatímco loni byly už na přelomu března a dubna. Data zveřejnil Český statistický úřad.

Vliv velikonočních nákupů se projevil zejména v prodeji potravin, kde se tržby zvýšily o desetinu. „Při očištění o efekt velikonočních nákupů by dubnová dynamika byla slabší, a to kolem pěti procent. I tak jde o hodnotu výrazně převyšující celoroční průměr potravinových tržeb ve výši dvou procent, což naznačuje, že domácnosti během letošních velikonočních nákupů skutečně nešetřily,“ zhodnotil hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler. 

Ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková upozornila, že vyšší tržby zaznamenala v dubnu většina sortimentů. Výjimkou podle ní byly specializované prodejny oděvů a obuvi, které ve srovnání s loňskem zaznamenaly pokles o necelá dvě procenta, a to hlavně kvůli tomu, že před rokem byly tržby vysoké.

Nejvyšší růst, o 20 procent, zaznamenal prodej internetových obchodů a zásilkových služeb. U obchodníků s nepotravinářským zbožím nejvýrazněji rostly tržby za počítačová a komunikační zařízení, a to o 15,4 procenta.

Za výrobky pro domácnost lidé v dubnu utratili meziročně o 4,7 procenta více. Tržby za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží vzrostly o čtyři procenta. Dvouprocentní nárůst tržeb statistici zaznamenali u výrobků pro kulturu, sport a rekreaci. Tržby prodejen s oděvy a obuví naopak klesly o 1,9 procenta.

„Prodeje automobilů v dubnu mírně vzrostly, o 0,7 procenta. To není závratné číslo, nicméně v kontextu předešlých měsíců, kdy prodeje vesměs klesaly, jde alespoň o určitý náznak možného zlepšení. Situace s prodeji nových automobilů se začíná postupně stabilizovat i na evropské úrovni,“ dodal Seidler.

Útraty Čechů budou dál mezi důležitými faktory růstu ekonomiky

„Nákupnímu apetitu pomáhá nejen stále dobrá situace na trhu práce, ale i fiskální politika vlády, která podporuje růst mezd,“ vysvětluje ekonomka Komerční banky Monika Junicke.

Spotřebitelská poptávka podle jejího názoru zůstane i letos hlavním tahounem ekonomického růstu. Údaje o dubnových tržbách předčily podle Junicke očekávání trhu, zároveň upozornila, že statistici revidovali směrem vzhůru i čísla z předchozích měsíců.  

„Domácnosti neopouští chuť utrácet, nicméně se zpomalující ekonomikou bude i růst maloobchodních tržeb zpomalovat, přičemž reálný růst snižuje vyšší inflace. Po loňském nárůstu tržeb v maloobchodu o 4,9 procenta čekáme letos růst o 3,7 procenta bez prodeje aut,“ přiblížil hlavní ekonom Cyrrus Michal Brožka.