Nízká nezaměstnanost nahrává změně oboru. Ženy tak obsazují řadu dříve neobvyklých pozic

Lidé stále častěji mění obor (zdroj: ČT24)

Téměř tři čtvrtiny lidí změní v průběhu života podle pracovních agentur svůj obor. Častěji se to děje, když je nezaměstnanost na minimu, tak jako je tomu v poslední době v Česku. Firmy jsou totiž ochotné přijímat nové zaměstnance i bez předchozích zkušeností. I díky tomu se čím dál častěji objevují ženy na pozicích, kde to ještě před pár lety nebylo obvyklé.

  • Nezaměstnanost se v Česku drží kolem tří procent a je dlouhodobě nejnižší v celé Evropské unii. Aktuální data vydá Úřad práce tento pátek.

Příkladem můžou být třeba logistické haly. Nikol Hralová pracuje ve firmě Gefco a na práci si nestěžuje, právě naopak: „Teď jsem zažila kariérní vzestup, což je pro mě úplně super.“ Podle ní jsou i v hale některé práce – například polepy aut – kdy nejde vyloženě o mužskou práci, ale může ji vykonat i žena. 

Marketingový manažer firmy Tomáš Brada potvrzuje, že mezi zaměstnankyněmi jsou teď třeba matky po mateřské dovolené, nebo naopak před důchodem. „Máme několik pracovnic, které jsou věkové kategorie 50+,“ doplňuje.

Lákavé jsou částečné úvazky

A i do jiné logistické firmy Schenker se v poslední době hlásí víc žen, a to i na dělnické pozice. Jedním z podstatných důvodů je i to, že nabízí částečné úvazky.

„Je to třeba i tím, že dnes práce ve skladu není špinavá, ale vlastně se přebaluje různé zboží, takže je to práce poměrně v teple a v klidu. Máme kupodivu i hodně žen manažerek,“ konstatuje personální ředitelka DB Schenker Jitka Moravcová.

Zaměstnankyně DB Schenker Pavla Hodná se po rodičovské dovolené vrátila na částečný úvazek a školí pro firmu nováčky. „Zvládnu se postarat o rodinu, ale realizovat se i v práci, a pak mám čas i pro sebe, což beru jako benefit,“ vysvětluje.

Její kolegyně Soňa Husáková změnila práci úplně – bývala auditorkou, a teď tu ve skladu třeba jezdí na vysokozdvižném vozíku a nakládá zásilky. „Dříve to bylo časově náročnější, své soukromí jsem doma vůbec nestíhala. Tady je dobré to, že můžu svůj soukromý život skloubit s tím profesním,“ dodala Husáková. 

Stále více firem míří náborové kampaně na ženy
Zdroj: ČT24

Některé firmy teď – i kvůli velmi nízké nezaměstnanosti – začaly mířit své kampaně speciálně na ženy. „Snaží se tak rozbít stereotypy o tom, proč by ženy nemohly třeba dělat řidičky kamionů, autobusů nebo ovládat jeřáb,“ vysvětluje manažer náboru personální společnosti Manpower Jiří Halbrštát.