Nízká nezaměstnanost nahrává změně oboru. Ženy tak obsazují řadu dříve neobvyklých pozic

Téměř tři čtvrtiny lidí změní v průběhu života podle pracovních agentur svůj obor. Častěji se to děje, když je nezaměstnanost na minimu, tak jako je tomu v poslední době v Česku. Firmy jsou totiž ochotné přijímat nové zaměstnance i bez předchozích zkušeností. I díky tomu se čím dál častěji objevují ženy na pozicích, kde to ještě před pár lety nebylo obvyklé.

Video Události
video

Lidé stále častěji mění obor

Příkladem můžou být třeba logistické haly. Nikol Hralová pracuje ve firmě Gefco a na práci si nestěžuje, právě naopak: „Teď jsem zažila kariérní vzestup, což je pro mě úplně super.“ Podle ní jsou i v hale některé práce – například polepy aut – kdy nejde vyloženě o mužskou práci, ale může ji vykonat i žena. 

Marketingový manažer firmy Tomáš Brada potvrzuje, že mezi zaměstnankyněmi jsou teď třeba matky po mateřské dovolené, nebo naopak před důchodem. „Máme několik pracovnic, které jsou věkové kategorie 50+,“ doplňuje.

Lákavé jsou částečné úvazky

A i do jiné logistické firmy Schenker se v poslední době hlásí víc žen, a to i na dělnické pozice. Jedním z podstatných důvodů je i to, že nabízí částečné úvazky.

„Je to třeba i tím, že dnes práce ve skladu není špinavá, ale vlastně se přebaluje různé zboží, takže je to práce poměrně v teple a v klidu. Máme kupodivu i hodně žen manažerek,“ konstatuje personální ředitelka DB Schenker Jitka Moravcová.

Zaměstnankyně DB Schenker Pavla Hodná se po rodičovské dovolené vrátila na částečný úvazek a školí pro firmu nováčky. „Zvládnu se postarat o rodinu, ale realizovat se i v práci, a pak mám čas i pro sebe, což beru jako benefit,“ vysvětluje.

Její kolegyně Soňa Husáková změnila práci úplně – bývala auditorkou, a teď tu ve skladu třeba jezdí na vysokozdvižném vozíku a nakládá zásilky. „Dříve to bylo časově náročnější, své soukromí jsem doma vůbec nestíhala. Tady je dobré to, že můžu svůj soukromý život skloubit s tím profesním,“ dodala Husáková. 

Stále více firem míří náborové kampaně na ženy
Zdroj: ČT24

Některé firmy teď – i kvůli velmi nízké nezaměstnanosti – začaly mířit své kampaně speciálně na ženy. „Snaží se tak rozbít stereotypy o tom, proč by ženy nemohly třeba dělat řidičky kamionů, autobusů nebo ovládat jeřáb,“ vysvětluje manažer náboru personální společnosti Manpower Jiří Halbrštát.