Facebook bojuje proti šíření dezinformací. Představil balíček nových opatření

Sociální síť Facebook stupňuje boj proti šíření dezinformací. Začíná snižovat dosah příspěvků ze skupin, kde se manipulace opakovaně objevují, při řazení příspěvků v uživatelském výběru také nově zohledňuje celkovou důvěryhodnost a postavení vydavatele mimo sociální síť. Jedná se zejména o sporný obsah, který společnost neodstraní úplně, plánuje na něj ale lépe dohlížet. Na řešení problému spolupracuje i česká eurokomisařka pro spravedlnost Věra Jourová.

Korespondentka deníku The Washington Post Elizabeth Dwoskinová podotýká, že kroky jdou proti základnímu principu algoritmů sítě.

„Facebook celé roky budoval systém algoritmů, který by zajistil maximální přísun kliků a pozornosti. Jen díky této strategii společnost získala téměř tři miliardy uživatelů napříč skupinou svých aplikací včetně Instagramu a Messengeru. Nyní je ale firma ochotná jít zcela proti tomu, jak byl její systém navržen - aby bojovala proti šíření poškozujícího obsahu,“ popsala Dwoskinová.

Nová opatření ve středu představil viceprezident Facebooku dohlížející na bezpečnost a „integritu“ Guy Rosen. Označil je za součást tři roky běžící iniciativy s cílem „odstraňovat, omezovat a informovat“ v souvislosti s problematickým obsahem.

„To znamená odstraňovat obsah, který porušuje naše zásady, omezovat šíření problematického obsahu, který neporušuje naše zásady, a poskytovat lidem dodatečné informace, aby si mohli rozmyslet, na co kliknout, co si přečíst a co sdílet,“ citovala Rosena agentura AFP.

Lživé informace poznamenaly americké prezidentské volby

Dezinformace či jiný senzační obsah spadají do kategorie příspěvků, které sociální síť neodstraňuje. Nyní však hodlá v „hlavních stránkách“ uživatelů omezovat viditelnost skupin, v nichž se opakovaně objevují materiály považované nezávislými kontrolory za nepravdivé.

Podle technologického webu The Verge jde o významnou změnu, protože „to byly často stránky skupin, které byly okolo amerických (prezidentských) voleb roku 2016 využívány k distribuci propagandy a dezinformací“.

Podle Dwoskinové Facebook jeví známky prvních zlepšení. Výzkum univerzity v Michiganu například potvrdil, že při volbách do kongresu v roce 2018 navštívilo stánky, které publikují dezinformace, podstatně méně Američanů, než tomu bylo při prezidentských volbách o dva roky dříve. 

Polohu daného příspěvku na „hlavní stránce“ od středy ovlivňuje také obecnější postavení jeho autora a nejen obliba vydavatele na Facebooku. Internetový gigant se tím snaží omezit dosah organizací, které jsou na Facebooku výrazně populárnější než na internetu jako takovém.

„To může značit, že doméně se v News Feedu daří způsobem, který nereflektuje její autoritu mimo něj, a že produkuje obsah o nízké kvalitě,“ uvádí kalifornská společnost.

Mark Zuckerberg během návštěvy Německa
Zdroj: ALBERT GEA/Reuters

 Nově se také uživatelům v „newsfeedech“ u mediálních organizací objevují „indikátory důvěry“, přes které se lze dostat k informacím o novinářských a etických zásadách dané redakce. Produkt vytvořila skupina zpravodajských společností skrze iniciativu Trust Project.

Dezinformace a další závadný obsah představují aktuálně pro Facebook obrovskou výzvu, přičemž problém zviditelnily hlavně zmiňované prezidentské volby v roce 2016. Šéf společnosti Mark Zuckerberg dokonce na konci března veřejně vyzval vlády a státní instituce, aby se podílely na kontrole obsahu na internetu, tedy i na jeho platformě.

Jourová:  Velká část je v rukou uživatelů

Na řešení problému spolupracuje i česká eurokomisařka pro spravedlnost Věra Jourová, která o ochraně osobních dat a prevenci proti šíření dezinformací vyjednává s americkými úřady a firmami.

„Zřídili jsme něco, čemu říkáme systém včasného varování. Státy by měly na problému spolupracovat s velkými IT firmami, nic se ale nemá mazat. Odstraňovat se budou pouze umělé účty a produkty umělé inteligence,“ vysvětlila Jourová v rozhovoru se zpravodajem ČT ve Spojených státech Davidem Miřejovským. „Lidská produkce dezinformací a lží je něco, s čím se před volbami musí počítat, a my jsme chtěli, aby se toto řešilo na úrovni státu. Taková zpráva se případně označí a doplní fakty.“

Velká část je podle Jourové ale také v rukou samotných uživatelů. „Je potřeba, aby lidé měli chladnější hlavu a podívali se, zda kolem dané zprávy nejsou ověřitelná fakta. Myslím, že hlavně senioři v Čechách jsou této panice podrobeni,“ řekla Jourová.

8 minut
Věra Jourová k novým opatřením Facebooku
Zdroj: ČT24

Spolupráce s AP

The Washington Post ve zprávě o nových opatřeních proti dezinformacím píše, že ačkoli je největší sociální síť světa stále „masivně výdělečná“, potýká se s propadem důvěry u veřejnosti, který nenapraví pouze série nových opatření.

„Otázkou je, zda tyto změny jsou jen okrajovými úpravami, nebo jde o zásadní opravu služby,“ píše pro list Dwoskinová.

Podle Rosena společnost do hledání nových způsobů rychlého boje proti nepravdivým článkům zapojuje i experty zvenčí. V neposlední řadě rozšířila ve Spojených státech spolupráci s agenturou AP, která má asistovat s ověřováním pravdivosti sdělení na Facebooku.

Společnost také plánuje více kroků v oblasti transparentnosti nakládání s osobními daty. Uživatelům chce lépe vysvětlit, jak jejich údaje zpracovává.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
před 5 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
včera v 22:00

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
včera v 14:47

Německá armáda koupí pistole od České zbrojovky

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
19. 12. 2025
Načítání...