Korespondentka deníku The Washington Post Elizabeth Dwoskinová podotýká, že kroky jdou proti základnímu principu algoritmů sítě.
„Facebook celé roky budoval systém algoritmů, který by zajistil maximální přísun kliků a pozornosti. Jen díky této strategii společnost získala téměř tři miliardy uživatelů napříč skupinou svých aplikací včetně Instagramu a Messengeru. Nyní je ale firma ochotná jít zcela proti tomu, jak byl její systém navržen - aby bojovala proti šíření poškozujícího obsahu,“ popsala Dwoskinová.
Nová opatření ve středu představil viceprezident Facebooku dohlížející na bezpečnost a „integritu“ Guy Rosen. Označil je za součást tři roky běžící iniciativy s cílem „odstraňovat, omezovat a informovat“ v souvislosti s problematickým obsahem.
„To znamená odstraňovat obsah, který porušuje naše zásady, omezovat šíření problematického obsahu, který neporušuje naše zásady, a poskytovat lidem dodatečné informace, aby si mohli rozmyslet, na co kliknout, co si přečíst a co sdílet,“ citovala Rosena agentura AFP.
Lživé informace poznamenaly americké prezidentské volby
Dezinformace či jiný senzační obsah spadají do kategorie příspěvků, které sociální síť neodstraňuje. Nyní však hodlá v „hlavních stránkách“ uživatelů omezovat viditelnost skupin, v nichž se opakovaně objevují materiály považované nezávislými kontrolory za nepravdivé.
Podle technologického webu The Verge jde o významnou změnu, protože „to byly často stránky skupin, které byly okolo amerických (prezidentských) voleb roku 2016 využívány k distribuci propagandy a dezinformací“.
Podle Dwoskinové Facebook jeví známky prvních zlepšení. Výzkum univerzity v Michiganu například potvrdil, že při volbách do kongresu v roce 2018 navštívilo stánky, které publikují dezinformace, podstatně méně Američanů, než tomu bylo při prezidentských volbách o dva roky dříve.
Polohu daného příspěvku na „hlavní stránce“ od středy ovlivňuje také obecnější postavení jeho autora a nejen obliba vydavatele na Facebooku. Internetový gigant se tím snaží omezit dosah organizací, které jsou na Facebooku výrazně populárnější než na internetu jako takovém.
„To může značit, že doméně se v News Feedu daří způsobem, který nereflektuje její autoritu mimo něj, a že produkuje obsah o nízké kvalitě,“ uvádí kalifornská společnost.
Nově se také uživatelům v „newsfeedech“ u mediálních organizací objevují „indikátory důvěry“, přes které se lze dostat k informacím o novinářských a etických zásadách dané redakce. Produkt vytvořila skupina zpravodajských společností skrze iniciativu Trust Project.
Dezinformace a další závadný obsah představují aktuálně pro Facebook obrovskou výzvu, přičemž problém zviditelnily hlavně zmiňované prezidentské volby v roce 2016. Šéf společnosti Mark Zuckerberg dokonce na konci března veřejně vyzval vlády a státní instituce, aby se podílely na kontrole obsahu na internetu, tedy i na jeho platformě.
Jourová: Velká část je v rukou uživatelů
Na řešení problému spolupracuje i česká eurokomisařka pro spravedlnost Věra Jourová, která o ochraně osobních dat a prevenci proti šíření dezinformací vyjednává s americkými úřady a firmami.
„Zřídili jsme něco, čemu říkáme systém včasného varování. Státy by měly na problému spolupracovat s velkými IT firmami, nic se ale nemá mazat. Odstraňovat se budou pouze umělé účty a produkty umělé inteligence,“ vysvětlila Jourová v rozhovoru se zpravodajem ČT ve Spojených státech Davidem Miřejovským. „Lidská produkce dezinformací a lží je něco, s čím se před volbami musí počítat, a my jsme chtěli, aby se toto řešilo na úrovni státu. Taková zpráva se případně označí a doplní fakty.“
Velká část je podle Jourové ale také v rukou samotných uživatelů. „Je potřeba, aby lidé měli chladnější hlavu a podívali se, zda kolem dané zprávy nejsou ověřitelná fakta. Myslím, že hlavně senioři v Čechách jsou této panice podrobeni,“ řekla Jourová.

Věra Jourová k novým opatřením Facebooku
Spolupráce s AP
The Washington Post ve zprávě o nových opatřeních proti dezinformacím píše, že ačkoli je největší sociální síť světa stále „masivně výdělečná“, potýká se s propadem důvěry u veřejnosti, který nenapraví pouze série nových opatření.
„Otázkou je, zda tyto změny jsou jen okrajovými úpravami, nebo jde o zásadní opravu služby,“ píše pro list Dwoskinová.
Podle Rosena společnost do hledání nových způsobů rychlého boje proti nepravdivým článkům zapojuje i experty zvenčí. V neposlední řadě rozšířila ve Spojených státech spolupráci s agenturou AP, která má asistovat s ověřováním pravdivosti sdělení na Facebooku.
Společnost také plánuje více kroků v oblasti transparentnosti nakládání s osobními daty. Uživatelům chce lépe vysvětlit, jak jejich údaje zpracovává.