Facebook bojuje proti šíření dezinformací. Představil balíček nových opatření

Sociální síť Facebook stupňuje boj proti šíření dezinformací. Začíná snižovat dosah příspěvků ze skupin, kde se manipulace opakovaně objevují, při řazení příspěvků v uživatelském výběru také nově zohledňuje celkovou důvěryhodnost a postavení vydavatele mimo sociální síť. Jedná se zejména o sporný obsah, který společnost neodstraní úplně, plánuje na něj ale lépe dohlížet. Na řešení problému spolupracuje i česká eurokomisařka pro spravedlnost Věra Jourová.

Korespondentka deníku The Washington Post Elizabeth Dwoskinová podotýká, že kroky jdou proti základnímu principu algoritmů sítě.

„Facebook celé roky budoval systém algoritmů, který by zajistil maximální přísun kliků a pozornosti. Jen díky této strategii společnost získala téměř tři miliardy uživatelů napříč skupinou svých aplikací včetně Instagramu a Messengeru. Nyní je ale firma ochotná jít zcela proti tomu, jak byl její systém navržen - aby bojovala proti šíření poškozujícího obsahu,“ popsala Dwoskinová.

Nová opatření ve středu představil viceprezident Facebooku dohlížející na bezpečnost a „integritu“ Guy Rosen. Označil je za součást tři roky běžící iniciativy s cílem „odstraňovat, omezovat a informovat“ v souvislosti s problematickým obsahem.

„To znamená odstraňovat obsah, který porušuje naše zásady, omezovat šíření problematického obsahu, který neporušuje naše zásady, a poskytovat lidem dodatečné informace, aby si mohli rozmyslet, na co kliknout, co si přečíst a co sdílet,“ citovala Rosena agentura AFP.

Lživé informace poznamenaly americké prezidentské volby

Dezinformace či jiný senzační obsah spadají do kategorie příspěvků, které sociální síť neodstraňuje. Nyní však hodlá v „hlavních stránkách“ uživatelů omezovat viditelnost skupin, v nichž se opakovaně objevují materiály považované nezávislými kontrolory za nepravdivé.

Podle technologického webu The Verge jde o významnou změnu, protože „to byly často stránky skupin, které byly okolo amerických (prezidentských) voleb roku 2016 využívány k distribuci propagandy a dezinformací“.

Podle Dwoskinové Facebook jeví známky prvních zlepšení. Výzkum univerzity v Michiganu například potvrdil, že při volbách do kongresu v roce 2018 navštívilo stánky, které publikují dezinformace, podstatně méně Američanů, než tomu bylo při prezidentských volbách o dva roky dříve. 

Polohu daného příspěvku na „hlavní stránce“ od středy ovlivňuje také obecnější postavení jeho autora a nejen obliba vydavatele na Facebooku. Internetový gigant se tím snaží omezit dosah organizací, které jsou na Facebooku výrazně populárnější než na internetu jako takovém.

„To může značit, že doméně se v News Feedu daří způsobem, který nereflektuje její autoritu mimo něj, a že produkuje obsah o nízké kvalitě,“ uvádí kalifornská společnost.

Mark Zuckerberg během návštěvy Německa
Zdroj: ALBERT GEA/Reuters

 Nově se také uživatelům v „newsfeedech“ u mediálních organizací objevují „indikátory důvěry“, přes které se lze dostat k informacím o novinářských a etických zásadách dané redakce. Produkt vytvořila skupina zpravodajských společností skrze iniciativu Trust Project.

Dezinformace a další závadný obsah představují aktuálně pro Facebook obrovskou výzvu, přičemž problém zviditelnily hlavně zmiňované prezidentské volby v roce 2016. Šéf společnosti Mark Zuckerberg dokonce na konci března veřejně vyzval vlády a státní instituce, aby se podílely na kontrole obsahu na internetu, tedy i na jeho platformě.

Jourová:  Velká část je v rukou uživatelů

Na řešení problému spolupracuje i česká eurokomisařka pro spravedlnost Věra Jourová, která o ochraně osobních dat a prevenci proti šíření dezinformací vyjednává s americkými úřady a firmami.

„Zřídili jsme něco, čemu říkáme systém včasného varování. Státy by měly na problému spolupracovat s velkými IT firmami, nic se ale nemá mazat. Odstraňovat se budou pouze umělé účty a produkty umělé inteligence,“ vysvětlila Jourová v rozhovoru se zpravodajem ČT ve Spojených státech Davidem Miřejovským. „Lidská produkce dezinformací a lží je něco, s čím se před volbami musí počítat, a my jsme chtěli, aby se toto řešilo na úrovni státu. Taková zpráva se případně označí a doplní fakty.“

Velká část je podle Jourové ale také v rukou samotných uživatelů. „Je potřeba, aby lidé měli chladnější hlavu a podívali se, zda kolem dané zprávy nejsou ověřitelná fakta. Myslím, že hlavně senioři v Čechách jsou této panice podrobeni,“ řekla Jourová.

Věra Jourová k novým opatřením Facebooku (zdroj: ČT24)

Spolupráce s AP

The Washington Post ve zprávě o nových opatřeních proti dezinformacím píše, že ačkoli je největší sociální síť světa stále „masivně výdělečná“, potýká se s propadem důvěry u veřejnosti, který nenapraví pouze série nových opatření.

„Otázkou je, zda tyto změny jsou jen okrajovými úpravami, nebo jde o zásadní opravu služby,“ píše pro list Dwoskinová.

Podle Rosena společnost do hledání nových způsobů rychlého boje proti nepravdivým článkům zapojuje i experty zvenčí. V neposlední řadě rozšířila ve Spojených státech spolupráci s agenturou AP, která má asistovat s ověřováním pravdivosti sdělení na Facebooku.

Společnost také plánuje více kroků v oblasti transparentnosti nakládání s osobními daty. Uživatelům chce lépe vysvětlit, jak jejich údaje zpracovává.