Maloobchodní tržby v lednu zrychlily růst na 4,7 procenta

Maloobchodní tržby bez prodejů aut v lednu zrychlily meziroční růst na 4,7 z prosincových 3,1 procenta. K růstu výrazně přispěly internetové obchody a zásilkové služby. Ve specializovaných prodejnách rostly nejrychleji tržby obchodníkům s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Meziměsíční růst byl v lednu 0,5 procenta po očištění o sezonní vlivy.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: Michaela Říhová

„Bližší struktura tržeb naznačuje, že v lednu zpomalila dynamika tržeb u potravin, kde se meziročně zvýšila jen o necelé procento, oproti loňskému průměrnému růstu ve výši dvou procent, zatímco u nepotravinářského zboží tržby opět po slabším prosinci zrychlily, a to o 7,8 procent, což je na úrovni průměru roku 2018. Dle ČSÚ se nejvíce dařilo ve specializovaných prodejnách zaměřených na sport, kdy patrně příznivé sněhové podmínky lákaly k nákupu nového zimního vybavení. Meziročně zde tržby vzrostly o 23 %, částečně však také díky nízké srovnávací základně z minulého roku,“ komentuje vývoj hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler.

K meziročnímu růstu tržeb přispěl především prodej zboží z internetových obchodů. Tržby e-shopů a zásilkových služeb vzrostly o 18,6 procenta, dařilo se i prodejnám s oděvy a obuví – rostly o 6,6 procenta. Více lidé utráceli také v obchodech s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím nebo u prodejců počítačů a telefonů. Naopak pokles tržeb zaznamenaly specializované prodejny potravin.

Rekordní rok vyhlížejí letos podle hlavního ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy i prodejci zájezdů. Celkově by tak objem prodaných zájezdů, dohromady zimních i letních, mohl letos vzrůst meziročně až o šest procent.

„Za růstem výdajů Čechů ovšem není jen jejich vyšší kupní síla, daná z podstatné míry loňským nejrazantnějším růstem reálných mezd od roku 2002, ale také zdražování samotných zájezdů. K němu dochází zejména kvůli růstu cen, které vypisují jednotlivé hotely, ale také kvůli zmíněnému zdražování energií a paliv, a tedy i letecké přepravy,“ vysvětluje Kovanda.

Do nákupu aut se Češi už moc neženou 

Na prodeje automobilů v září minulého roku dolehly problémy s novými emisními normami, což se projevilo v jejich nižší dynamice. „V lednu sice tržby za automobily meziměsíčně vzrostly, meziročně si ale prodejci aut pohoršili o 5,1 %. Poptávka po autech se nasycuje, navíc si domácnosti začínají uvědomovat zpomalení ekonomiky a raději si vytváří rezervy,“ konstatuje ekonomka Komerční banky Monika Junicke.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel v lednu klesly meziročně o 5,1 procenta. Za auta a náhradní díly zákazníci utratili o 5,7 procenta méně než loni. Tržby za opravy motorových vozidel byly meziročně nižší o tři procenta.

Spotřebitelský apetit ale i nadále podle ekonomů podporuje dobrá situace na trhu práce. Nezaměstnanost zůstává na rekordně nízkých úrovních a dynamika mezd si i přes oslabení drží solidní tempo. „To nahrává důvěře spotřebitelů v ekonomiku, a tak spotřeba domácností zůstane hlavním tahounem ekonomického růstu i v letošním roce,“ dodává Junicke.

Za celý letošní rok vykáže maloobchod bez zahrnutí automobilového segmentu růst 4,5 procenta, odhaduje Kovanda, což je podle něho stále solidní úroveň. Maloobchodu bude svědčit zejména pokračující růst mezd tuzemských domácností, který by měl po očištění o inflaci odpovídat také zhruba 4,5 procenta.

Podle analytika Raiffeisen Bank Luboše Růžičky bude letošní růst maloobchdních tržeb o něco nižší, a to ve výši 3,3 procent. A ekonomka Junicke míní, že to budou procenta čtyři a  spotřeba domácností zůstane hlavním tahounem ekonomického růstu i v letošním roce.

„Na své si tak letos přijdou opět e-shopy, které expandují do dříve trochu opomíjených oblastí, jako jsou potraviny, rozvoz jídla, hobby zboží,“ dodává ekonom ČSOB Petr Dufek.