Lidé se začali už v říjnu chystat na Vánoce, tržby maloobchodu zrychlily

Maloobchodní prodejci vkročili do posledního čtvrtletí letošního roku dobře – zatímco ještě v září tržby maloobchodu zklamaly, v říjnu už došlo k jejich částečné kompenzaci, když meziměsíčně přidaly procento. Oproti minulému roku si tak maloobchodníci polepšili o 6,4 %. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Podle analytiků se domácnosti už v říjnu začaly chystat na Vánoce, které letos budou ještě bohatší než loni.

Meziroční růst bez očištění byl letošní druhý nejvyšší. Vyšší tempo zaznamenaly prodeje pouze v lednu, kdy tržby meziročně vzrostly o 8,2 procenta. „Vše nasvědčuje tomu, že domácnosti se pomalu začínají chystat na Vánoce, které letos budou ještě bohatší než loni. Příjmy plynoucí ze stabilního růstu mezd se domácnosti nebojí si užít. Zároveň si však začínají uvědomovat, že česká ekonomika zpomaluje, a vytváří si i opatrnostní rezervy,“ konstatuje ekonomka Komerční banky Monika Junicke.

Letošní říjen měl ve srovnání s tím loňským o jeden pracovní den více, tržby po očištění o kalendářní vlivy tak stouply o 5,2 procenta, přičemž za nepotravinářské zboží vzrostly o 9,4 % a za pohonné hmoty o 4 %, za potraviny naopak klesly o 1,5 %.

Za rostoucí poptávkou domácností je především rychlý růst mezd, nízká nezaměstnanost a klesající míra úspor, uvedl analytik Deloittu David Marek. 

Je vysoce pravděpodobné, že letošní útraty na Vánoce budou nejvyšší v historii České republiky, už ty loňské byly rekordní a ten rekord určitě bude v letošním roce překonaný. Ostatně první náznaky vidíme už v říjnových nákupech, a to jsme ještě neviděli v těchto číslech Black Friday a Cyber Monday, které se odehrály v nedávné době.
Petr Dufek
ekonom ČSOB

Češi utrácejí více za zboží, které nutně nepotřebují

Vedle internetových obchodů, jejichž tržby se zvýšily o 24,1 procenta, vykázaly v říjnu dvouciferné tempo růstu také prodejny počítačového zařízení, sportovních a rekreačních potřeb a výrobků pro domácnost. Dále rostly tržby i prodejcům oděvů a obuvi a farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží. Naopak pokles tržeb zaznamenaly specializované prodejny potravin.

Tržby obchodníků rostou (zdroj: ČT24)

Češi hojně utráceli zejména za mobilní telefony, počítače a další elektroniku. Za tyto nákupy prodejci utržili ve stálých cenách takřka o pětinu více než loni v říjnu. Tržby za internetové a zásilkové nákupy stouply meziročně reálně takřka o čtvrtinu. O desetinu pak Češi navýšili své výdaje za kulturu a rekreaci.

„To vše zřetelně demonstruje, že Češi jsou ochotni utrácet více za zboží, které nutně nepotřebují. Zkrátka si dopřávají. Zároveň však už proběhla pokrizová obnova vozových parků, jak na úrovni firem, tak jednotlivců, proto je znát útlum nákupů automobilů a souvisejících služeb. Poptávku v motoristickém segmentu přitom v říjnu dále oslabilo zavádění nových emisních testů, které přechodně podvázalo dodávky nových, již homologovaných vozů na trh,“ vysvětluje hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.

To, že automobilový sektor čeká zpomalení, ukazují i čísla německé asociace dovozů automobilů, která zveřejnila výhled na rok 2019. „Ten říká, že rok 2018 byl z pohledu prodeje aut slabší a příští rok nebude lepší. Trend u prodejů aut se znovu otočí až v době, kdy naplno proběhne revoluce na poli motorů. Řada domácností i firem totiž nyní váhá, zda je lepší čekat na elektromobily za dostupnější ceny, nebo po úpravě emisních norem sáhnout po dieselu. I tahle nejistota vede k odložení nákupů nových aut,“ říká ředitelka společnosti NextFinance Markéta Šichtařová.

Ilustrační foto
Zdroj: Petr Švancara/ČTK
  • Podle srovnávače cen Zboží.cz nejvíce před Vánoci stouplo vyhledávání:
  • stavebnice Lego (+650 %)
  • pohádkových knih (+400 %),
  • kávovarů a espress
    (+390 %)
  • televizorů (+240 %)
  • Na dalších místech následují dámské parfémy, chytré hodinky, peněženky, drony, DVD filmy, hodinky a mobily
  • Zdroj: ČTK

Šest až osm dárků za celkem 5784 korun – tak vypadají konkrétní plány Čechů na letošní Vánoce, jak vyplývá z průzkumů pojišťovny Generali. Podle něj 39 procent lidí dárky nakoupí v listopadu. Nejpozději dva týdny před Štědrým dnem už je má pro své blízké doma 88 procent populace.

Nejčastěji nakupuje dárky na poslední chvíli generace Z, tedy lidé narození v letech 1995 až 2003. Oproti tomu generace X, tedy lidé narození v letech 1966 až 1979, ve větší míře nakupuje během celého roku a během září a října.

Největší útraty plánují starší lidé, kteří hodlají utratit v průměru 7184 korun, takzvaní mileniáni počítají s výdaji 6552 korun a mladí lidé s částkou 3500 korun.

Nejčastěji si přitom lidé přejí dostat zájezd či výlet. Konkrétně jich bylo 39 procent. „Paradoxně se ho ale většina nedočká, protože takový dárek hodlá věnovat jen deset procent dotazovaných,“ uvedl mluvčí pojišťovny Generali Jan Marek.

Pětačtyřicet procent lidí se tak chystá blízkým nakupovat oblečení, ačkoliv po něm touží jen čtvrtina lidí. Nejmladší generace častěji ocení peníze (56 %) a stejné procento i elektroniku, zatímco z pohledu generace X jde o ideální dárek pouze v 21, respektive 22 procentech případů.

Vrchol předvánočních nákupů po internetu se očekává 10. prosince

Větším útratám lidí nahrává také fakt, že takzvaný 13. plat nebo odměnu za letošní rok vyplatí
více firem než loni. Zatímco loni poskytlo svým zaměstnancům tento benefit 47 procent a předloni 39 procent zaměstnavatelů, letos plánuje vyplatit odměny 56 procent společností. Odměny se tak dočká šest z deseti zaměstnanců soukromého sektoru, jak vyplynulo z aktuálního šetření Hospodářské komory mezi podnikateli.

Odměnu ve formě 13. platu však letos poskytne i téměř každá druhá firma do deseti zaměstnanců (47 procent), zatímco loni to byla necelá třetina a předloni pouhá pětina.

Ilustrační foto
Zdroj: Petr Švancara/ČTK

Hospodářská komora odhaduje, že odměny v průměru přesáhnou 30 tisíc korun, nejčastěji se budou pohybovat v podobném pásmu jako loni, tj. mezi 15 tisící až 35 tisíci korun. Co se týká odvětvového členění, nejčastěji budou letos vyplácet odměny ve výši jednoho platu firmy ve stavebnictví, které v letošním roce zažívá výrazné oživení. Na druhém místě je zpracovatelský průmysl, hlavní tahoun českého byznysu s největším podílem zaměstnanců.

Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) by měl vrchol prodejů vánočních dárků po internetu nastat již v pondělí 10. prosince. České e-shopy by společně v tento den měly dosáhnout na celkový obrat přesahující miliardu korun. A vůbec nejvíce lidí odešle podle APEK svoje objednávky v příštím týdnu, tedy od 10. do 17. prosince. Jen během tohoto období by měly obraty e-shopů atakovat až pět miliard korun.

Růst tržeb podle ekonomů přibrzdí

Spotřeba domácností zůstane podle ekonomů tahounem růstu HDP i v posledním čtvrtletí. „Za celý letošní rok si maloobchodníci v průměru polepší o 4,5 %, přibližně stejným tempem jim porostou tržby i příští rok,“ upřesňuje ekonomka Junicke. Podle Kovandy maloobchodní tržby za celý letošní rok porostou o 4,7 procenta, v příštím roce ale růst mírně zpomalí. Citelné zabrždění pak Kovanda očekává o rok později, v roce 2020.

„Dynamika růstu maloobchodu zkrátka naráží na své limity. To ostatně demonstroval například i citelný propad spotřebitelské důvěry mezi letošním říjnem a listopadem, který byl nejvýraznější od roku 2011. Češi se v rostoucí míře obávají zhoršení ekonomických podmínek, a pokud tato obava přetrvá, je jen otázkou času, kdy se projeví znatelným zhoršením čísel za maloobchod,“ dodává Kovanda.