Čínské internetové společnosti Alibaba se letošní „den nezadaných“ opět vydařil. O největším nákupním svátku zákazníci na jejích portálech utratili skoro o třetinu víc peněz než minulý rok. Čínský gigant má však zisky nejen z tržeb, ale i ze sběru dat o spotřebitelích. Získává je i díky prudkému rozvoji bezhotovostních plateb v Číně.
Z hotovosti se v Číně stává relikt minulosti. Peníze přes mobilní platbu berou i žebráci
QR kód pro platby je v Číně tak rozšířený, že ho využívají nejen prodejci v kamenných obchodech nebo stánkaři, ale i žebráci. Příslušný kód stačí naskenovat, zadat pin a mobilem tak lze věnovat i menší částku.
Během pár let se platby mobilem rozšířily po celé Číně a bankovky lidé skoro přestali používat. Prudkému rozvoji pomohl rostoucí počet uživatelů internetu. On-line je 800 milionů Číňanů, většina právě přes mobil.
„V roce 2017 činil objem plateb využitím QR kódu přes 10 miliard jüanů (33 miliard korun), což je oproti předchozímu roku nárůst o 40 až 50 procent,“ přiblížil internetový expert a komentátor Liou Sing-lian.
Populární metoda má rizika
Kreditní karty se nikdy takovým způsobem v nejlidnatější zemi světa nerozšířily. Částečně proto, že Čína klade zahraničním společnostem překážky. QR kód obchodníky sice nic nestojí, ale má svoje rizika. „Při skenování dochází k výměně informací a telekomunikačnímu spojení. V tu chvíli hrozí přenos viru nebo trojského koně do mobilu,“ upozornil Liou Sing-lian.
Za boomem bezhotovostních plateb stojí internetové firmy, které se s bankami přetlačují o roli v každodenním obchodě. Nejde jen o zisky z poplatků, ale také o sběr údajů o zákaznících, které jim umožňují rozvíjet aplikace a rozšiřovat služby, od půjčování kol až po spotřebitelské úvěry.