Meziročně jsou souhrnný indikátor důvěry a indikátory důvěry podnikatelů i spotřebitelů vyšší.
„Celková důvěra v ekonomiku rostla hlavně díky zvýšení důvěry u podnikatelů v průmyslu a vybraných službách. Potvrdil se i rostoucí optimismus podniků ve stavebnictví,“ uvedl vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst. Důvěra spotřebitelů v porovnání s květnem sice mírně klesla, nicméně stále se pohybuje na velmi vysokých hodnotách, doplnil.
Podnikatelé to vidí optimisticky
Důvěra v českou ekonomiku se po předchozím krátkodobém snížení vrací ke svým dlouhodobým maximům, podotkl ekonom Komerční banky Viktor Zeisel. „Ukazuje se tedy, že čeští podnikatelé strach z obchodních válek nemají,“ dodal.
Podle hlavního ekonoma BH Securities Štěpána Křečka jsou ale právě celní bariéry a možné rozšíření obchodních válek na automobilový průmysl největším rizikem pro tuzemské hospodářství. „V takovém případě hrozí snížení hospodářského růstu o desetiny procenta hrubého domácího produktu,“ uvedl.
Hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč uvedl, že v případě průmyslu je zlepšení důvěry velmi důležitým signálem, neboť přichází v situaci ne zcela přesvědčivých signálů z průmyslu eurozóny a slabších údajů o vývoji nových průmyslových objednávek.
Vývoj zahraniční poptávky, tedy především průmyslová aktivita v eurozóně, a vedle toho též situace na tuzemském trhu práce ve smyslu dostupnosti pracovní síly budou podle něho klíčovými faktory, jež budou ovlivňovat důvěřu v tuzemském průmyslu po zbytek letošního roku.
Spotřebitelé jsou opatrnější
U spotřebitelů se důvěra v ekonomiku od května snížila o 0,8 bodu na hodnotu 113. Pro období příštích 12 měsíců se téměř nezměnily jejich obavy ze zhoršení ekonomické situace i jejich vlastní finanční situace. Nepatrně vzrostl strach ze zvýšení nezaměstnanosti, obavy z růstu cen zůstaly stejné.
Mírná korekce v důvěře domácností není po květnovém historickém maximu překvapující, poznamenal hlavní ekonom ING Bank pro ČR Jakub Seidler. „I přes mírný pokles v důvěře domácností zůstává její červnová hodnota druhá nejvyšší v historii a potvrzuje příznivý spotřebitelský sentiment,“ dodal.