Česká obchodní inspekce (ČOI) a Energetický regulační úřad (ERÚ) chtějí více spolupracovat, aby zabránily tzv. šmejdům působit v energetice – ta je na hraně kompetencí obou státních organizací. Proto by měl být upraven energetický zákon a zaveden tzv. spotřebitelský kodex (nový zákon o ochraně spotřebitele).
Stát chystá tažení proti šmejdům v energetice. Dvěma zákony
Takzvaní šmejdi získali v minulosti své nelichotivé označení zejména kvůli manipulaci při předváděcích akcích. V poslední době se jejich činnost stále více rozmáhá i při získávání klientů pro odběr elektřiny a plynu.
Ministr průmyslu a obchodu v demisi Tomáš Hüner (za ANO) – pod jehož resort patří ČOI – uvedl, že v současné situaci většina lidí neví, na koho se obrátit v případě problému se službami v energetice.
Zjednodušeně řečeno, ERÚ může spotřebitelům pomoci tehdy, pokud řeší spor s dodavatelem. Typicky jde o smlouvy o sdružených službách dodávek energie. Kupní nebo zprostředkovatelskou smlouvu, která byla podepsána se zprostředkovatelem, zase zpravidla řeší ČOI.
Cílem současných snah při úpravě energetického zákona je, aby nad zprostředkovateli byl obdobný dohled, jako je tomu při sjednávání úvěrů.
Také by měli mít jasně definovanou odpovědnost, a pokud by poškodili klienta, nesli by za to následky.
Jedním z podnětů na úpravu energetického zákona je rovněž úplný zákaz podomního prodeje.
Možný úplný zákaz podomního prodeje a prodeje po telefonu zkritizoval největší alternativní dodavatel energií v ČR, společnost Bohemia Energy. Firma sdělila, že by tímto krokem došlo k dramatickému omezení hospodářské soutěže a poškození stovek tisíc spokojených klientů.
„Stát chce více chránit spotřebitele, což je naprosto v pořádku. Nesmí to ale dopadnout tak, že s vaničkou vylijete v dobré snaze i dítě,“ uvedl pro agenturu ČTK jednatel Bohemia Energy Jiří Písařík.
Společnost ČEZ uvedla, že právě při podomním prodeji dochází v energetice nejčastěji k nekalým praktikám. „My sami jsme podomní prodej zrušili. Máme rozsáhlou síť zákaznických center a call center a naši zákazníci preferují tyto způsoby kontaktu,“ dodal pro ČTK mluvčí ČEZ Roman Gazdík.
Ochrana u smluv po telefonu
Ministerstvo dále připravuje nový zákon o ochraně spotřebitele, tzv. spotřebitelský kodex. Ten by měl zvýšit ochranu spotřebitelů, zejména co se týče uzavírání smluv po telefonu. Nově by měly být smlouvy pro spotřebitele závazné teprve, až je podepíše. Návrh zákona má být vládě předložen do 30. června příštího roku.
- • Konkrétní datum konce fixace ve smlouvě
• Sdělení data konce fixace kdykoli na požádání klienta
• Omezení maximální výše smluvní pokuty
• Oznámení nových podmínek minimálně 30 dnů před vypršením smlouvy na dobu určitou
• Součinnost stávajícího a nového dodavatele při změně
• Možnost odstoupit od smlouvy do 14 dnů od podpisu - Zdroj: MPO