Před Velikonocemi lidé s útratami brzdili. Svátek podpořil růst tržeb za potraviny

Meziroční růst maloobchodních tržeb v Česku bez obchodů s vozidly v březnu zpomalil na 4,4 procenta z únorových šesti procent, uvedl Český statistický úřad. K růstu tržeb přispěly hlavně příjmy obchodů s potravinami a e-shopů. Za celé první čtvrtletí tržby meziročně reálně stouply o 6,2 procenta.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: Drahoslav Ramík

Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel reálně zvýšily v březnu o 0,1 procenta. Právě za potraviny vzrostly o 0,6 procenta.

V meziročním srovnání však největší tempo růstu v březnu vykázaly tržby u nepotravinářského zboží, které stouply o 4,8 procenta. Za potravinářské zboží utržily obchody meziročně o 3,8 procenta víc a za pohonné hmoty o 2,8 procenta.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel naopak klesly o 5,7 procenta. Ekonomka Komerční banky Jana Steckerová ale upozorňuje, že loňské březnové prodeje aut, se kterými se data srovnávají, dosáhly rekordních úrovní. „Automobilový průmysl doplácí v současné době i na to, že u velkých vozů naráží na produkční bariery, zatímco po malých klesá poptávka,“ dodala.

Podle analytika Raiffeisenbank Milana Frydrycha se ale potvrzuje trend posledních měsíců, kdy tuzemská i celoevropská poptávka po motorových vozidlech stagnuje. „Pro českou ekonomiku to znamená zpomalení růstu, jelikož je český průmysl závislý na výrobě automobilů a jiných dopravních prostředků,“ uvedl.

Tržby v březnu formovaly Velikonoce

Letošní březen měl o dva pracovní dny méně než loňský. Bez očištění o kalendářní vlivy by tak byl meziroční růst tržeb nižší a činil by 3,7 procenta. V takovém případě se na růstu podílelo hlavně zvýšení tržeb v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o osm procent. „Blížící se Velikonoce letos v březnu výrazně napomohly prodejům potravin,“ poznamenal hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč.

Dál také rostl prodej zboží přes internet nebo zásilkovou službu, a to o 14,7 procenta. „V letošním roce není důvod, aby se pozitivní trend prodejů skrze internet a zásilkové služby začal nějak lámat, ačkoliv růst v oblasti 20 procent a výše, jenž jsme mohli pozorovat v letošním prvním čtvrtletí, samozřejmě nemůže pokračovat donekonečna,“ uvedl Jáč.

Letošní březen byl z pohledu kalendářních efektů jako nižší počet pracovních dní a blížící se velikonoční svátky poměrně atypický a výsledné prodeje tím byly poznamenány s tím, že celkově profitovaly prodeje potravin, zatímco prodeje ostatního zboží byly poznamenány negativně.

„Díky růstu mezd roste spotřeba domácností, což se promítá do tržeb obchodníků,“ říká hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček, podle nějž se letošní rok může stát pro maloobchod rekordním.

„Rekordně nízká nezaměstnanost, rekordně vysoká zaměstnanost, rekordně vysoká spotřebitelská důvěra a téměř dvouciferný růst mezd - to vše jsou faktory, které se výsledně promítají do větší ochoty spotřebitelů utrácet.“

Miroslav Novák

analytik společnosti Akcenta

Podobně mluví i analytik Petr Dufek z ČSOB. „Předpokládáme, že maloobchod má ještě další silné či rekordní měsíce před sebou,“ uvedl.

„Za celý letošní rok by podle naší prognózy měly tržby meziročně vzrůst o 7,3 procenta, po loňských 5,4 procenta. Spotřebitelům hraje do karet rekordně nízká nezaměstnanost i pomalý růst spotřebitelských cen,“ dodala Steckerová.

Automobilové odvětví podle analytika Jiřího Cihláře z Next Finance předznamenává další vývoj v maloobchodu - růst maloobchodu sice ještě několik měsíců vydrží, ale v létě už se „bude lámat chleba“.