Při prodeji do zahraničí „omládne“ až polovina ojetin. EU by mohla stáčení tachometrů řešit jednotně

Události ČT: EU by mohla stáčení tachometrů řešit jednotně (zdroj: ČT24)

Stáčení tachometru je praxe častá nejen v Česku. Obchod s ojetými auty vykazuje podle nedávné studie Evropské komise nejnižší důvěru spotřebitelů ze všech segmentů a podvody působí každoročně škody v miliardách eur. Europoslanci z výboru pro dopravu proto vyzvali k jednotnému unijnímu řešení proti stáčení kilometrů.

Podle loňské studie Evropského parlamentu omládne při vnitrostátním prodeji až dvanáct procent vozidel. Při prodeji do zahraničí pak tento podíl dramaticky narůstá až na polovinu. „Nelze přihlížet tomu, jak různí šmejdi přetáčejí tachometry a ničí tím evropský trh,“ prohlásil europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL).

Manipulace s tachometry
Zdroj: ČT24

Manipulaci s tachometry zakazuje 26 zemí Evropské unie. Jenom deset z nich ale nabízí motoristům nějakou možnost, jak si ověřit, jestli uvedená čísla sedí. Šest států potom považuje stáčení tachometrů dokonce za trestný čin.

Potíž je, že stočený tachometr pozná těžko i zkušený automechanik. I tak je lepší při koupi přizvat odborníka, který stav posoudí. O skutečném opotřebení může vypovídat ohmatání volantu nebo páček i stav potahů sedadel.

Jenže všechny tyto díly se dají vyměnit, další nesrovnalosti tak dnes může odhalit diagnostika. „Třeba rozpojíme ABS a uvidíte, jestli koresponduje s kilometry, které ve vozidle máme najeté,“ přiblížil majitel SGS servisu Třebotov Petr Šíma.

Sledování výrobcem, nebo zápis kilometrů v každém servisu?

Řešením by mohl být belgický systém, jehož podstatou je, že se kilometry zapisují při každé návštěvě servisu, nejen na stanici technické kontroly. Jiný přístup nabízí modernější sledování vozidla výrobcem.

Kolik auto najelo, si Češi u tuzemských vozidel můžou ověřit v aplikaci ministerstva dopravy. Unijní systém EUCARIS by mohl zprostředkovat informace i odjinud. „Zjistíte, kdo je majitelem vozidla, který v zahraničí spáchal dopravní přestupek, ale pro registraci vozidel nesdílí informace tohoto typu,“ přiblížil tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.

Stáčení tachometrů se projevuje i na problémech s filtry pevných částic, což je vložka ve výfuku, která zachycuje ultrajemné částice ve zplodinách. Při stočeném tachometru není jasné, kdy je nutné filtr vyměnit nebo vyčistit. Dovozci automobilů by proto chtěli vidět větší akci státu. „V dnešní době bohužel část těchto vozidel stále projde stanicemi technické kontroly,“ poznamenal odborník na náhradní díly ze Svazu dovozců automobilů Josef Förster.

Europarlament by se měl tachometry zabývat v květnu. Návrh opatření pak bude na Evropské komisi.