Pražské letiště chystá velkou přestavbu. Promění se terminály, přibude nová řídicí věž

Pražské letiště Václava Havla se chystá na radikální přestavbu. Vede ho k tomu prudký nárůst cestujících, kterých loni meziročně přibylo skoro o pětinu na 15,5 milionu.

Video Události
video

Události: Přestavba Letiště Václava Havla

Nové terminály, řídicí věž, moderní bezpečnostní a samoodbavovací technologie i přistávací dráha. Tak má vypadat Letiště Václava Havla v Praze za necelých dvacet let. S jeho přestavbou se začíná právě nyní. 

Během několika měsíců se objeví i stánky na samoodbavení zavazadel. Přibudou také nové nástupní velkokapacitní mosty, díky nimž bude možné rychleji odbavit dálková letadla. 

Terminál 2, ze kterého se létá do zemí schengenského prostoru bude prodloužen o zhruba 500 metrů, aby se získalo více místa pro odbavení. Schengenský provoz se přesune i do terminálu 1, nově by se měly části dělit podle dopravců, nikoliv destinací. 

Letiště také podle serveru Zdopravy.cz zvažuje přesun kontrol na Terminálu 1 na jedno místo, nyní čeká na studii proveditelnosti.

Novou dominantou se pak stane řídicí věž. Bude vysoká 80 metrů. 

Jen letos se otevře několik nových linek. Například do Berlína, Jerevanu nebo Filadelfie. O dalších dálkových letech se jedná. Létat by se mohlo začít například do Bangkoku nebo Tokia. 

Letiště Praha zvýšilo od minulého týdne hlukové poplatky pro lety v nočních hodinách. U hlučných letadel může být poplatek za noc až šestkrát vyšší než platba za denní pohyb tichého stroje. Letiště tak chce motivovat dopravce k nasazování tišších letadel na spoje z Prahy a do Prahy nebo jejich přesunu do denní doby. Navíc zavedlo hlukový poplatek za vzlet vedle dosavadní platby jen za přistání.

Dosud byly sazby hlukových poplatků pro denní a noční dobu stejné, nyní však budou výrazně zvýšeny pro vzlety a přistání hlučnějších typů letadel v noci. Další změna spočívá v efektivnějším rozšíření hlukových kategorií z pěti na 14 s cílem dosáhnout spravedlivějšího přístupu rovněž v rámci velké skupiny tišších letadel.

Finanční prostředky vybrané od leteckých společností jsou využívány na financování protihlukových opatření v okolí letiště či na monitoring hluku na stacionárních i mobilních stanicích.