Volkswagen zdvojnásobil čistý zisk na 288 miliard korun. Navzdory skandálu s emisemi

Německý automobilový koncern Volkswagen, jehož součástí je mladoboleslavská Škoda Auto, loni více než zdvojnásobil čistý zisk na 11,35 miliardy eur (zhruba 288 miliard korun) z 5,14 miliardy eur v předchozím roce. Vyplývá to z předběžných údajů, které firma v pátek zveřejnila.

Výroba Volkswagenu ve Zwickau
Zdroj: DPA (ČTK) Autor: Hendrik Schmidt

Volkswagen tak loni dosáhl vyššího zisku než v roce 2014, tedy v období před vypuknutím skandálu kolem manipulací s testy emisí naftových vozů. Automobilka přitom musela zaúčtovat další miliardy eur jako mimořádné náklady související s řešením skandálu, upozornila agentura DPA.

Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Agentura Reuters poznamenala, že koncern si loni připravil na pokrytí emisního skandálu rezervu 3,2 miliardy eur, po devíti měsících přitom počítal s 2,6 miliardami eur. Na řešení skandálu si přitom automobilka již dala stranou celkem 25,8 miliardy eur. Z vytvořené rezervy zatím utratila téměř 20 miliard eur. Volkswagen peníze vynakládá na pokuty, odškodné a svolávání automobilů k úpravám, píše agentura Reuters.

Skupina Volkswagen loni zvýšila dodávky automobilů zákazníkům o 4,3 procenta na rekordních 10,741 milionu vozů. Tržby loni vzrostly o více než šest procent na téměř 231 miliard eur.

Koncern uvedl, že k dobrým výsledkům přispěly rekordní prodeje luxusních modelů Audi a Porsche a úsporné škrty u značky Volkswagen. 

Škoda Auto již dříve oznámila, že loni dodala zákazníkům rekordních 1,2 milionu aut, což je o 6,6 procenta více než v předchozím roce. Koncern Volkswagen zahrnuje také řadu dalších značek, kromě hlavní značky VW jsou to například Audi, Bentley, Lamborghini, Porsche či Seat.

Automobilka také předpověděla, že její tržby by letos mohly stoupnout až o pět procent. Zároveň však upozornila, že na ziskovost by mohly mít negativní vliv rozsáhlé investice do elektromobilů.