Kraje a obce volají po zrušení či změně mýtného tendru

Kraje a obce vyzývají ministerstvo dopravy, aby zrušilo nebo změnilo tendr na provoz mýtného systému. Vadí jim, že jeho součástí je zpoplatnění řady úseků silnic prvních tříd. Resort dopravy už za pár dní svolává pracovní skupinu, která má situaci řešit.

Video Události
video

Kraje a obce volají po zrušení či změně tendru

Vloni směřoval dopis k ministrovi, letos i k premiérovi. Obce na Strakonicku totiž bojují proti tomu, aby tamní silnice první třídy patřila mezi ty, na kterých se má platit mýto. Dopady pro ostatní obce by prý byly dramatické. „Naženou se nám sem kamiony, je to úplně kontraproduktivní,“ konstatuje starosta Strakonic Břetislav Hrdlička (Strakonická Veřejnost).

Obec Dolní Dražejov je na tom asi nejhůře, už dnes tady silnici 1/22 projede až pět tisíc kamionů denně. „Tady nám přijíždějí kamiony od Prahy, tady nám přijíždějí od Českých Budějovic, tady se sjíždí a novým obchvatem se dostávají za centrum Strakonic a pryč, ale tady je Nový Dražejov a tam projíždějí všechny kamiony na Plzeň a nedá se tomu vyhnout,“ dodává starosta.

Zpoplatnění téměř 900 kilometrů silnic 1. tříd je součástí tendru na mýtný systém. Nejdelší je 101 kilometr dlouhý úsek z Českých Budějovic do Havlíčkova Brodu. Přes dva kraje. A právě ani sama hejtmanství si nejsou jistá, jestli se vybírání mýta na těchto úsecích vyplatí. I ony proto apelují na ministra, aby konal.

„Je jasné, že to musí mít v souladu se zákonem o veřejných zakázkách, ale znovu říkám, je to jejich kompetence a měli brát na zřetel, že kraje jsou proti rozšíření mýta,“ říká hejtmanka Karlovarského kraje, šéfka Asociace krajů Jana Vildumetzová (ANO).

A výhrady zaznívají i od starostů. Svaz měst a obcí si také myslí, že tendr by se měl zrušit nebo alespoň výrazně upravit. „Adresovali jsme jim žádost, aby to přehodnotili, podpořili jsme i petici, kterou v této věci připravila občanská iniciativa,“ vysvětluje výkonný ředitel Svazu měst a obcí Pavel Drahovzal.

„Tomu, kdo mě říká, že mám zvážit, jestli tu soutěž zrušit nebo nezrušit, tak by mi měl říct, co bych měl dělat jako krok B, a druhá věc, pokud ta kompenzace bude rozumná, tak se o tom můžeme bavit,“ konstatuje ministr dopravy (nestr. za ANO) Dan Ťok.

Svaz průmyslu a dopravy tendr kritizuje od jeho vyhlášení, tedy ještě z doby předchozí Sobotkovy vlády. Mýto jako takové má zůstat, ale nemá se rozšiřovat. „Chceme, aby se to odpolitizovalo, to byl taky důvod mého setkání s panem ministrem, aby se sestavil, jak slíbil, expertní tým,“ říká prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.

Expertní tým se sejde už příští týden. Jeho názory zajímají i šéfa resortu Ťoka. Sice zmiňuje možnost zrušení tendru, ale neví, co by následovalo. Právě tuto odpověď chce od právníků. „Ať si to právníci vyříkají, zda-li to je možné zrušit, a stihnou ten tendr dosoutěžit,“ dodává ministr.

Spor o mýto je i sporem uvnitř hnutí ANO; nejen že proti svému ministrovi jdou hejtmani, ale i někteří poslanci. Podle místopředsedy hospodářského výboru Martina Kolovratníka (ANO) případné zrušení tendru v tomto období nemůže zrušit výběr mýtného systému po roce 2019.

Tendr vypsal resort vloni v červnu. Hledá provozovatele systému po roce 2019 s tím, že jde o desetiletý kontrakt za maximálně 29 miliard korun. O zakázku mají zájem čtyři uchazeči.