Každých 23 sekund jedno auto. Výroba v Česku láme rekordy, letos dosáhne 1,4 milionu vozů

Tuzemští výrobci letos vyrobí rekordních 1,4 milionu motorových vozidel všech kategorií, což je o zhruba padesát tisíc víc než loni. Od ledna do listopadu stoupla produkce osobních a nákladních aut, motocyklů a autobusů dohromady o 4,5 procenta na rekordních 1,314 milionu, oznámilo Sdružení automobilového průmyslu.

Podle prezidenta sdružení Bohdana Wojnara se vedle finálních výrobců daří i dodavatelům a účelovým organizacím. „Většina našich členských firem má tolik práce, že musí odmítat zakázky, to zejména kvůli akutnímu nedostatku kvalifikovaných zaměstnanců,“ uvedl na čtvrteční valné hromadě sdružení.

Produkce osobních aut, která je tahounem odvětví, za 11 měsíců stoupla meziročně o 4,49 procenta na 1,307 milionu vozů. Největší podíl na celkové výrobě měla Škoda Auto, která zvýšila výrobu o 12,7 procenta na 795 903 aut. Produkce v nošovické továrně Hyundai stagnovala na 333 900 vozech a výroba mini vozů v TPCA klesla o 15,9 procenta na 177 744 aut.

Kopřivnická Tatra zvýšila výrobu o 18,8 procenta na 1354 vozidel. V příštím roce by měla produkci nákladních aut oživit znovuzrozená značka Avia, která má stejného vlastníka, jako Tatra. Produkce autobusů stoupla o pět procent na 4200. Dominuje Iveco Bus s růstem o 5,5 procenta na 3718 autobusů.

Týnecký výrobce motocyklů Jawa Moto zvýšil produkci o 13 procent na 1337 strojů. Z toho 1169 motocyklů směřovalo na export.

Automobilky a výrobci dílů loni vydělali přes bilion korun

Automobilový průmysl se na české průmyslové výrobě podílí zhruba čtvrtinou. Tržby tuzemských automobilek a dodavatelů dílů loni meziročně vzrostly o 12 procent na rekordních 1,02 bilionu korun. Objem exportu stoupl o 11 procent na 865 miliard korun. Podíl exportu na tržbách se od roku 2009 zvýšil o šest procentních bodů na současných téměř 85 procent. Každých 23 sekund se v Česku vyrobí jedno auto.

Výroba i prodeje aut rostou (zdroj: ČT24)

Výroba aut v České republice roste podle Jana Linharta z KPMG díky dvěma základním faktorům, kdy  první je velmi dobrá struktura značek a modelů vyráběných v České republice. „Zde očekáváme i do budoucna velmi příznivou situaci, a to především díky novým modelům, které uvádí na trh Škoda Auto i Hyundai,“ uvedl pro web ČT24. Druhým je pak podle něho růst evropského trhu s novými osobními automobily, který patří mezi hlavní odbytiště aut vyráběných v České republice.

Evropský trh však letos roste znatelně menším tempem, připomíná, než v předchozích letech. „A můžeme očekávat, že i příští rok tempo růstu zpomalí. Na části trhů již prodeje aut naráží na strop v poptávce zákazníků, na straně nabídky pak trh brzdí nedostatečné kapacity některých automobilek,“ vysvětluje Linhart.

Pro další vývoj výroby je důležitý především vývoj poptávky. Pokud by v dalších letech došlo ke zpomalení evropské ekonomiky nebo k jejímu poklesu, projeví se to i na prodejích aut a tedy i na jejich výrobě. „Především na příkladu Velké Británie je vidět, že zpomalení poptávky může přijít poměrně rychle, ať již je vyvolané Brexitem nebo jinými událostmi,“ dodává.

Prodeje aut
Zdroj: ČT24

Kolínská TPCA i Škoda Auto shání lidi

Nejmenší z tuzemských automobilek, kolínská Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA),  oznámila, že hledá desítky nových zaměstnanců na pozici operátorů výroby. Důvodem je získání nových zakázek, které pomohou produkci firmy. Zaměstnance chce automobilka přijmout v prvním čtvrtletí příštího roku. 

„Díky aktivitám, které Toyota i PSA dělají, se na první polovinu příštího roku podařilo získat zakázky, které pomohou naší produkci. Chystáme se také lehce zrychlit linku a jednou z našich přípravných aktivit je i otevření náboru,“ řekl prezident TPCA Koreatsu Aoki.

Průměrná dělnická mzda v TPCA činí v současnosti 32 500 korun bez benefitů. Desítky nových zaměstnanců hledá také mladoboleslavská Škoda Auto, která chce obsadit jak dělnické, tak administrativní a vývojové pozice.