Měnit heslo v internetovém bankovnictví čtyřikrát ročně? Z Čechů to dělá málokdo

Počet každodenních uživatelů internetového bankovnictví letos vzrostl v meziročním srovnání o pět procent. S tím však kontrastuje klesající bezpečnost tohoto on-line prostředí. Nyní je nejnižší od roku 2013. Přetrvává například nechuť klientů měnit hesla a PIN kódy. Z pravidelného průzkumu České bankovní asociace celkově vyplynulo, že Češi téma kyberbezpečnosti podceňují.

Doporučenou frekvenci změny hesla či PINu jednou za tři měsíce dodržuje necelá pětina Čechů. Jednou za rok si heslo změní 27 procent respondentů a více než polovina mění svá hesla méně než jednou za rok nebo vůbec.

Své finance na internetu kontroluje a spravuje podle průzkumu asociace každý den téměř třetina Čechů (30 %). Stejně vzrostlo každodenní využívání internetového bankovnictví prostřednictvím mobilního telefonu, meziročně o pět procent. 

„Dnešní mobilní telefony se dají přirovnat k velmi kvalitním počítačům, a proto je třeba je i stejným způsobem chránit proti hackerským útokům. To ale Češi stále nedělají,“ řekl odborník na kyberbezpečnost ČBA Tomáš Hládek. 

  • Antivir v mobilním telefonu, jako součást zabezpečení, má stále pouze třetina oslovených (35 %) a čtvrtina (25 %) nemá dokonce žádné. 
  • Čtyřicet procent Čechů dokonce vůbec netuší, že něco takové existuje, vyplynulo z průzkumu České bankovní asociace.
  • Riziko napadení hackery přes mobilní telefon však hrozí ve stejné míře jako u stolních počítačů nebo notebooků, upozorňuje bezpečnostní expert asociace Tomáš Hládek. 
  • Při neopatrném zacházení hrozí ztráta jak elektronické identity, tak důvěrných dat a v nejhorším případě i odcizení peněz z účtu.

Češi také stále více platí debetními kartami. „Debetní kartu využívá jako prostředek k placení 80 procent respondentů, což je sedmiprocentní nárůst proti roku 2016. Stejného nárůstu doznalo i využívání kreditních karet, a to především u starší generace. Možnost placení prostřednictvím mobilního telefonu stále využívá pouze pět procent Čechů, především nejmladší generace,“ uvedla ředitelka výzkumu SC&C Jana Hamanová.

Podíl využívání platebních karet k placení na internetu stoupl proti předchozímu roku o devět bodů. Na internetu kartou platí více než polovina dotázaných. Karta je také nejčastější volbou placení v případě nákupu na e-shopu, volí ji až třetina respondentů.

„Jednou ze zásad bezpečného chování v on-line prostředí v souvislosti s využíváním platební karty je nastavení různých limitů: denní, týdenní, pro platby přes internet. Pozitivním zjištěním je, že 91 % mužů a 77 % žen už této možnosti využívá a má limity na kartě nastaveny,“ uvedl Hládek.