Vlastní víno, ovoce i zmrzlina. Německé řetězce rozjíždí produkci potravin ve velkém

Německé obchodní řetězce se ve velkém pouštějí do vlastní produkce potravin. Pěstují si své ovoce, vyrábí vlastní pečivo nebo zmrzlinu. Snaha zvýšit příjmy ale není jediným motivem tohoto trendu. Průkopníkem se stal největší německý potravinářský řetězec Edeka původem z Hamburku, který už provozuje 17 vlastních výroben masa a uzenin, 16 pekáren, vinařství a moštárnu.

Loni Edeka ještě přikoupila dvousethektarový ovocný sad ve spolkové zemi Meklenbursko-Přední Pomořansko. „Snižujeme si tak závislost, zvyšujeme flexibilitu a dlouhodobě si zajišťujeme přísun zboží,“ vysvětluje podnik svou strategii.

Také konkurenční řetězec Rewe už má čtyři vlastní bourárny masa a uzenářství a dosahuje s nimi obratu 600 milionů eur (15,4 miliardy Kč). Vlastní pekárna přispívá dalšími 172 miliony eur. A výrobu Made-by-Rewe doplňuje květinová farma v dolnosaské obci Warenholz. Samovýroba podle Rewe umožňuje rychlou reakci na změny na trhu. Kromě toho generuje vyšší zisk než pouhý prodej zboží jiných dodavatelů.

Skupina Schwarz Gruppe, která zahrnuje řetězce Lidl a Kaufland, produkuje vlastní minerální vodu a nápoje, maso, uzeniny, pečivo, čokoládu a sušené ovoce. Před nedávnem si otevřela i výrobnu zmrzliny.

obrázek
Zdroj: ČT24

Zdrženlivý zatím zůstává řetězec Aldi, jehož pobočky v jižním Německu Aldi Süd již desítky let provozují pouze dvě pražírny, aby mohly svým zákazníkům levně nabídnout kávu. Prodejny Aldi Nord na severu Německa nedisponují žádnou vlastní výrobnou.

Podíl na zisku zůstává řetězci a dodávky jsou vždy jisté

„Vlastní výrobny zvyšují zisky prodejců potravin. Edeka, Rewe a další tak totiž získají podíl na zisku, který jde jinak dodavatelům,“ vysvětluje marketingový expert Martin Fassnacht z vysoké školy WHU. A důležitý je i další aspekt. Řetězce se vlastní výrobou zajišťují proti případným výpadkům dodávek, říká Marco Atzberger z kolínského výzkumného institutu EHI.

Německý obchodní řetězec Rewe
Zdroj: ČTK/AP/Martin Meissner

Spotřebitel má ale většinou problém rozlišit produkty, které vyrábí řetězec, od těch, které patří k „běžné“ nabídce. Výrobky totiž mívají jiné názvy. Takže maso z masny řetězce Rewe se prodává pod značkou „Výběrová masna Wilhelm Brandenburg“, Rewechléb je z „Pekárny Glocken“. Ovocná šťáva obchodu Edeka se prodává pod značkou Sonnländer a víno nedodávají sklepy Edeka, ale Rheinberg.

V budoucnu by vlastní masny, pekárny a pražírny kávy mohly pro řetězce ještě získat na důležitosti. „Vlastní značky nenabízejí pouze vyšší marže, umožňují také vyhnout se srovnávání cen na internetu,“ podotýká Atzberger.