Ryanair informuje zákazníky o kompenzacích za zrušené lety. Lidí, co je žádají, přibývá

Žádosti o kompenzace za lety přibývají (zdroj: ČT24)

Aerolinky Ryanair vyhověly tlaku Britského úřadu pro civilní letectví a začaly informovat zákazníky o jejich právech a kompenzacích. Společnost ruší do jara na osmnáct tisíc letů. Dotkne se to více než čtyř set tisíc lidí, kteří si už koupili letenky. A potíže hlásí aktuálně i Air Berlin. Od polovina října ruší dálkové spoje.

Cestující, kteří si koupili letenky u Air Berlin před patnáctým srpnem, od kdy je firma v insolvenci, budou muset o náhradu žádat v insolvenčním řízení. Podle serveru „Z Dopravy.cz“ se to bude týkat i stovek Čechů.

Bez ohledu na potíže dvou konkrétních dopravců roste počet klientů, kteří se domáhají náhrad za zpožděné nebo zrušené cesty. Nároky jim přiznává unijní legislativa. Počet stížností Čechů stoupl za rok, podle dohledového úřadu, v řádu desítek procent.

Trable při odletu z portugalské Madeiry zažila například i Anna Hájková. Její let byl zrušen a neplánovaně tak na ostrově zůstala o jeden a půl dne déle.„Kvůli tomu, že let byl zrušen kvůli počasí, tak tam ten nárok na kompenzaci mít nebudu,“ říká Hájková. Aerolinky by jí v rámci takzvaného nároku na péči měly ale proplatit účty za ubytování, cestu na letiště i občerstvení.

„Tohle jsou vlastně všechny ty účtenky za taxíka, tady je hotel, tady ještě nějaký jídlo a další náklady, který budu po Smartwings chtít zpátky. Je to dohromady nějakých sto euro, stopadesát,“ dodává Hájková.

Spící cestující na letišti Heathrow
Zdroj: Neil Hall/Reuters

Pokud je let opožděn o více jak tři hodiny, je nárok na kompenzaci

Nárok na vyšší kompenzaci vzniká u letů v rámci Unie i pokud letadlo z členské země mimo Evropu a let je zpožděn minimálně o tři hodiny. Výše odškodnění se odvíjí od délky cesty. Maximum je 600 eur pro vzdálenosti větší 3500 km. Kompenzaci ve výši 250 eur dostane ten, jehož let je méně než 1500 km. Pokud se zákazník s aerolinkou nedohodne, může se obrátit se stížností na Úřad pro civilní letectví.

Zatímco ještě v roce 2015 řešil Úřad pro civilní letectví 372 stížností, letos už jich je zatím přes 600. „Stěžují si na to, že jim nebyly vyplaceny náhrady, nebo neměli takové odškodnění, které by odpovídalo příslušnému nařízení,“ říká mluvčí Úřadu pro civilní letectví Vítězslav Hezký.

„My ten trend sledujeme už přes sedm let. Dá se říct optikou čísel 2016 versus 2017, že už v tuto chvíli evidujeme nárůst o 80 procent oproti loňskému roku,“ dodává k tomu , jednatel Click2Claim František Herynk. V Česku lze uplatnit nároky tři roky dozadu, v Polsku je to jen jeden rok, naproti tomu ve Velké Británii šest let. Úřad radí schovávat si letenky i účtenky pro snazší komunikaci.

Vydáno pod