Tržby obchodníků v červenci zpomalily růst. Tahounem zůstává internetový prodej

Maloobchodní tržby v červenci zpomalily meziroční růst na 4,6 procenta z červnových revidovaných 6,9 procenta, uvedl Český statistický úřad. Zvýšily se tržby za nepotravinářské zboží, pohonné hmoty i potraviny, ale nejvíce se zvýšil prodej zboží přes internet a prostřednictvím zásilkové služby.

Video Studio ČT24
video

Analytik Novák: Červencová čísla jsou do určité míry zkreslená letními dovolenými

První prázdninový měsíc přinesl menší růst tržeb obchodníků. Podle statistiků dosáhl 4,6 procenta. „Červencová dynamika maloobchodu tak skončila pod tržním koncensem ve výši šest procent a mírně zklamala. Tento vývoj však není potřeba přeceňovat, prázdninové měsíce bývají v tomto ohledu více rozkolísané z důvodu nerovnoměrného čerpání dovolených,“ okomentoval hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler.

„Příznivý vývoj maloobchodu dokládá skutečnost, že za celé první pololetí maloobchodní tržby rostly o necelých 6 procent, což byl více než dvojnásobný růst ve srovnání s průměrem zemí EU.“

Jakub Seidler

hlavní ekonom ING Bank

Letošní i loňský červenec měly stejný počet pracovních dnů, takže se údaje před a po takzvaném očištění o sezonní vlivy většinou neliší. Tržby za nepotravinářské zboží rostly v obou případech o 6,8 procenta a za pohonné hmoty o 6,5 procenta. Tržby za potraviny se po očištění zvýšily o 2,5 procenta, před očištěním byly vyšší o 1,3 procenta.

„Rozdíl mezi vývojem očištěných a neočištěných tržeb za prodej potravin při stejném počtu pracovních dní byl způsoben zejména rozdílným počtem významných a průměrných prodejních dní,“ vyvsvětlují statistici.

Zájem byl o počítačovou techniku

Prodej zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby se v červenci zvýšil o 15,3 procenta. Podle analytika společnosti Akcenta Miroslava Nováka si internetové prodeje ukrajují stále větší podíl. 

„Pomalu budou mít pětinu veškerého trhu maloobchodu. Trend je dlouhodobý. Když se podíváme na poslední roky, tržby prostřednictvím internetu výrazně překonávaly tržby v ostatních segmentech a dovolím si tvrdit, že trend přesunu prodeje zboží z kamenných obchodů směrem na internet bude pokračovat i v dalších letech,“ uvedl Novák.

Ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím rostly nejvíce, o deset procent, tržby za prodej počítačového a komunikačního zařízení. Více utržily obchodníci také za oděvy a obuv, za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci a pro domácnost.

„Dál více utrácíme za to, co bezprostředně nepotřebujeme. I to dokazuje, že v české ekonomice byla během letošního léta skvělá nálada. Ale nebylo to jen počasím. Po téměř pětiprocentním růstu české ekonomiky z druhého kvartálu není překvapením, že domácnosti nesedí na penězích,“ podotknul analytik Next Finance Jiří Cihlář.

Ve specializovaných prodejnách potravin se tržby zvýšily o dvě procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 1,2 procenta. Naopak pokles prodeje zaznamenaly specializované prodejny s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím.

Za prodej a opravy motorových vozidel se tržby meziročně snížily o 2,1 procenta, přičemž za prodej klesly o 3,5 procenta a naopak za opravy vzrostly o 3,8 procenta.

Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel po očištění o sezonní vlivy snížily v červenci reálně o procento. Klesly tržby za potraviny a za pohonné hmoty, naopak za nepotravinářské zboží vzrostly. Za prodej a opravy motorových vozidel klesly sezonně očištěné tržby reálně meziměsíčně o 2,2 procenta.

Celý rok podle Cihláře nebude pro maloobchod tragický. „Útraty v obchodech totiž budou stále živeny nízkou nezaměstnaností a rostoucími mzdami. Jenže kvůli zhoršení celkové situace v ekonomice bude druhá polovina roku slabší než ta první. Za celý rok 2017 proto uvidíme růst maloobchodu poblíž úrovně 4,5 procenta,“ uvedl.