Dezinformační weby mohou mít z reklamy přes 32 milionů korun

Dezinformační weby, které šíří nepravdivé nebo zavádějící informace, si v Česku a na Slovensku mohou přijít na reklamě na 24 až 32 milionů korun ročně. Vyplývá to z analýzy Nadace Open society fund. Celý tuzemský on-line reklamní trh má objem asi 20 miliard korun.

V České republice a na Slovensku působí podle dostupných zdrojů přes 120 webů, které systematicky šíří konspirační teorie a nepravdivé zprávy, tedy dezinformace. Podle Nadace Open society fund mají zprávy z těchto stránek relativně vysokou čtenost, především na sociálních sítích, kde jsou sdíleny častěji než reálné zpravodajství ke stejnému tématu.

  • 4. března 2016 se objevil například článek s titulkem „Pokud je to pravda, nastane šok. Rozdělení ČSFR v roce 1992 je neplatné!“. Poté, co zprávu sdílely stránky Česká realita na tvrdo a bez cenzury nebo Svobodné Československo, se podle serveru iRozhlas postupně stala na Facebooku druhým nejoblíbenějším českým článkem za rok 2016. Vůbec nejoblíbenější byl článek s titulkem: „Ruský profesor: Cukrovka a rakovina jsou vymyšlené nemoci. Všechno je ve stravě. Peroxid vodíku – všelék? Věřit pohádkám, nebo zůstat v pasti“, o záměrně utajené zázračné léčbě rakoviny.

Servery přitom využívají manipulativní techniky, neověřují si zveřejňované informace, často tají autory a neuvádějí zdroje. Reklama se zobrazuje na dvou třetinách z nich. Většina zisku ale plyne k několika největším serverům, významnou návštěvnost a příjem má přibližně deset největších.

„Šíření různých fám může být podle nových propočtů i docela dobrý výdělek. Řada firem by byla nejspíš překvapena, že se jejich reklama objevuje vedle smyšlených katastrof či zmanipulovaných fotografií. Zatímco na Slovensku vznikl projekt, který před reklamou na podezřelých webech varuje, u nás tomu zatím věnuje pozornost jen několik málo inzerentů,“ uvedl ředitel Nadace OSF Robert Basch.

Šíření fám jako dobrý výdělek

Podle analýzy Nadace OSF na těchto webech inzerovaly různé společnosti. Tito zadavatelé ale nemuseli o umístění své reklamy na konkrétní stránky vůbec vědět. Jiné firmy, například i Česká spořitelna, firma James Cook Languages, T-Mobile ČR a globálně firma Vodafone, v minulosti svou reklamu z podobných stránek stáhly.

Největší internetová firma Seznam nedávno zavedla pravidla, podle kterých inzerci na dezinformačních webech prostřednictvím své služby Sklik omezila. Zhruba po týdnu ale opatření zrušila s tím, že nehodlá cenzurovat cizí zpravodajský obsah.

Z dostupných dat podle výzkumu sice nelze odhadnout počty unikátních čtenářů, ale typická návštěvnost webů (medián) je kolem 100 tisíc zhlédnutí měsíčně. Celkově mohou mít tyto stránky z reklamy příjem odhadem 2,3 miliony korun měsíčně, tedy 23,9 až 32,4 milionu korun ročně. Výrazně politicky zaměřené weby přitom tvoří odhadem 80 % všech příjmů.

Vzorek 122 českých a slovenských webů, které mají šířit nepravdivé nebo zavádějící informace, vznikl kombinací databáze Konšpirátori.sk, seznamu ruské propagandy od Echo24, analýzy serveru Neovlivní.cz a think-tanku Evropské hodnoty.