Pošta chce dvoutýdenní prázdniny na malých pobočkách, zatím neuspěla

Český telekomunikační úřad nemůže vyhovět žádosti České pošty o omezení pracovní doby zhruba třetiny poboček. Požadavky jsou podle něj v rozporu se zákonem. Pošta s tím ale nesouhlasí a chce, aby jí úřad povolil omezit provoz u více než tisíce poboček na venkově. Důvodem jsou finanční úspory. S tématem přišly Lidové noviny.

Úřad uvedl, že když se v minulosti připravovala současná legislativa, byli to zejména zástupci místních samospráv, kteří požadovali co nejširší dostupnost poštovních služeb, to znamená stanovení povinností dokonce nad rámec toho, co nařizuje evropská směrnice.

ČTÚ dodal, že nemá oprávnění rozhodovat o požadavcích, které by byly s danou legislativou v rozporu. O její případné změně se má jednat příští měsíc. 

Kdy má být otevřeno?

Mluvčí České pošty Matyáš Vitík uvedl, že je potřeba, aby každý pracovní den byly přijímány zásilky, což lze vyřešit na jiných poštách nebo pomocí poštovních doručovatelů. „Ale z našeho pohledu vyhláška neříká, že pošta má být otevřena pět dní v týdnu,“ dodal.

Pošta kromě toho pro venkovské pobočky navrhuje i možnost zavedení čtrnáctidenních prázdnin. A to nejen v letních měsících, ale třeba i v případě nemoci zaměstnance. Proti jakémukoli omezování provozu poboček jsou však i obce, podle kterých by to způsobilo občanům venkova potíže. 

Tajemník Sdružení místních samospráv Tomáš Chmela uvedl, že Česká pošta musí dbát na zajištění kvality a dostupnosti poštovních služeb v území, to znamená i časové.

„A proto si myslím, že pokud s tím veřejnost v území nesouhlasí, tak požadavky pošty nejsou namístě,“ dodal.

  • Pošta prošla za poslední tři roky proměnou. Každou desátou pobočku v Česku už provozují obce nebo další smluvní partneři v rámci projektu pošta Partner. 
  • Na konci tohoto roku jich má být 400. 
  • Jenže některé obce si stěžují, že podmínky pro převzetí poštovních služeb jsou pro ně finančně neúnosné. 
  • Proto převzetí odmítají a pošta pak musí hledat partnery mezi soukromými podnikateli.