Česká spořitelna se připojila k iniciativě think-tanku Evropské hodnoty a stáhne svou on-line inzerci z českých dezinformačních webů. Stala se tak první velkou společností v Česku, která tak učiní.
Česká spořitelna stáhne jako první velká společnost inzerci z dezinformačních webů
K podobnému kroku jako Česká spořitelna se již v květnu letošního roku připojila také česká jazyková škola James Cook Languages.
Think-tank oslovil také další firmy, ale nesdělil jejich počty ani bližší charakteristiky. „Je jejich volbou, jak se chtějí zachovat,“ uvedla komunikační manažerka Tereza Svobodová.
Mluvčí České spořitelny Kristýna Havligerová uvedla, že zodpovědnost banky vůči společnosti překračuje hranice bankovního světa. „Věříme, že můžeme lidem sloužit i jako kompas, který je bezpečně provede mořem mediálních informací. Proto je pro nás nepřijatelné podporovat zdroje nepodložených a někdy dokonce záměrně lživých informací,“ sdělila Havligerová. Informace o velikosti inzerovaných částek spořitelna nezveřejňuje.
Inspirace na Slovensku
Evropské hodnoty se inspirovaly u slovenského projektu Konspiratori.sk, na jehož základně stáhlo své reklamy z dezinformačních webů přes 1400 firem (přes 10 tisíc on-line reklamních kampaní). Nezobrazují se tam tak jejich bannery ani tam přímo neinzerují.
„Často jde o nevědomý krok, kdy dané společnosti ani netuší, že tam inzerují. Pokud české společnosti inzerují na těchto webech, fakticky přímo financují jejich aktivty, mezi které patří také systematická výroba dezinformací a konspiračních teorií,“ řekl zástupce ředitele think-tanku a vedoucí programu Kremlin Watch Jakub Janda.
Evropské hodnoty zveřejnily přehled 39 českých aktivních dezinformačních webů s jejich charakteristikami.
V analýze, kterou provedli politologové z Masarykovy univerzity s podporou think-tanku Evropské hodnoty, bylo zjištěno, že prokremelsky orientované zpravodajské weby působící v Česku už dávno nespoléhají na prvoplánovou propagandu. Jejich metody jsou sofistikovanější, zásadně ale odporují žurnalistickým pravidlům.