Podíl českého masa v tuzemských obchodech není ani poloviční, odhaduje ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). Prostor pro navýšení tohoto podílu proto je. Jurečka to řekl v souvislosti s oznámením obchodního řetězce Albert, že bude prodávat sto procent červeného masa (zejména vepřové a hovězí), které není ve slevě, jen z tuzemských chovů.
České maso proniká na pulty řetězců. Podle Jurečky je ale ještě prostor pro zlepšení
Podíl českých potravin v obchodech roste. I když rozdíly jsou stále poměrně velké. Některé řetězce nabízejí jen necelou polovinu tuzemských produktů, jiné až osmdesát procent. Od příštího roku navíc začne platit novela zákona o potravinách, která zakazuje označování logy, vlajkou nebo mapou Česka, pokud potravina nebude vyrobena u nás a z místních surovin. Některé řetězce se už teď snaží objemy tuzemského zboží navyšovat.
Vepřové a hovězí ve stálé nabídce jen od domácích dodavatelů teď bude mít řetězec obchodů Albert. „Věříme, že spotřeba českého masa v našich prodejnách se zvýší minimálně trojnásobně,“ podotknul Petr Pavlík, viceprezident pro nákup a marketing společnosti Ahold, pod kterou řetězec spadá.
Ahold se dohodl s dodavateli na navýšení jejich výrobních kapacit. Například společnost Rabbit Trhový Štěpánov investovala do navýšení výroby 40 milionů korun, a to do stavebních úprav či strojů a do zařízení na kostkování, mletí a balení masa. Masokombinát má ale šanci, že jeho tržby stoupnou o stovky milionů. Kostelecké uzeniny pak do závodu v Plané nad Lužnicí investovaly 50 milionů korun, zejména do nových balicích etiketovacích linek a automatických krájecích zařízení.
„Bylo by dobře, kdyby toto zboží, které se bude prodávat běžně, tvořilo aspoň 60 procent z toho, co se prodává, a ne obráceně, tedy že se v akcích prodává 70 nebo 80 procent a v běžném prodeji 20 až 30 procent,“ řekl ředitel firmy Rabbit Trhový Štěpánov Zdeněk Jandejsek.
Jurečka by chtěl více českého masa i v dalších řetězcích
V otázce prodeje čistě českého masa je ještě co zlepšovat. „Nebude dle mého názoru ani padesátiprocentní, takže ten prostor pro výrazné navýšení objemů tady je,“ řekl Marian Jurečka.
Někteří řezníci teď dodávají rozporcované maso jen do menších prodejen. „Myslíme si, že maso v řetězcích není na patřičné úrovni, a proto se specializujeme spíš na odběratele, kteří se supermarkety nemají nic společného,“ uvedl jednatel firmy Porážka Loveland Jan Vraj. I tak mají zákazníků dost a tržby jim rostou. „Zvyšujeme každý rok zhruba o 10 procent,“ dodal Vraj.
Jurečka ale doufá, že podíl masa z tuzemských chovů navýší i další řetězce a že rozšíří také nabídku o maso od menších producentů. „Tak, aby nebyli v té podmínce, že musí dodávat pro celou obchodní síť, ale jen pro lokální prodejny. Jsou některé obchodní řetězce, které na to začínají daleko více slyšet a začínají tyto projekty rozbíhat,“ dodal ministr.
Mluvčí řetězce Kaufland Michael Šperl řekl, že společnost maso nakupuje jen u prověřených dodavatelů, hlavně z České republiky, Německa a Rakouska. „Až 80 procent mladých býků do 24 měsíců bylo narozeno a vykrmeno v České republice,“ uvedl. Připustil, že u místních prasat ale procento tak vysoké není. „Dodavatelé z České republiky nejsou schopni vyprodukovat tak velké množství vepřového v naší požadované kvalitě,“ upozornil.
Hypermarkety Globus mají veškeré vepřové maso od tuzemských dodavatelů - jde o Jatky Bajer Bučovice, Jatky Český Brod a Toro Hlavečník. „Pro cenově citlivé zákazníky, kterých je stále většina, není původ masa natolik rozhodující, aby byli ochotni si za český původ připlatit, proto jako řetězec musíme držet spíše nižší cenovou hladinu i v případě českého vepřového,“ řekla mluvčí Globusu Pavla Hobíková. Diskont Lidl uvedl, že podíl tuzemského masa v nabídce nezveřejňuje.