RegioJet vypsal podobnou soutěž na vlaky jako České dráhy. Nabízí 15 miliard

Konkurenční boj mezi soukromými dopravci a Českými dráhami pokračuje. RegioJet vypsal stejně jako ČD tři velké zakázky na nákup nových vlakových soustav. Cena by se měla pohybovat kolem 15 miliard korun, vyplývá to z informací z Věstníku veřejných zakázek.

S dodavateli, které RegioJet vybere, chce uzavřít smlouvy na čtyři roky. Během těch si může odebrat potřebný počet vlaků v případě, že uspěje v tendru na zajištění železniční dopravy objednávané státem. Ministerstvo dopravy i některé kraje totiž stále zvažují variantu, že vlaky nakoupí samy a budou je dopravcům pouze pronajímat.

Firma Radima Jančury poptává stejný počet vagónů a motorových jednotek jako ČD. Ty vypsaly zakázku před třemi týdny. RegioJet ale chce o 40 elektrických jednotek více, tedy 60. Od všech výrobců požaduje i kompletní servis.

Zakázky se prakticky v ničem neliší. Jančura by rád vagóny s rychlostí 200 kilometrů za hodinu s velkoprostorovým uspořádáním první a druhé třídy, vagóny pro matky s dětmi, vozíčkáře a pro přepravu kol. Cena za 50 vozů se má pohybovat mezi 1,6 a 2,5 miliardami korun, termín dodání je do jednoho roku.

Podmínkou v zakázce je také použití elektrických jednotek na oba napájecí systémy, které se v Česku používají. Mají být pro 200 a 300 lidí. Jejich cena je mezi 10,8 a 11,8 miliardami korun a dodány mají být do dvou let. Motorové jednotky mají mít kapacitu 120 a 180 cestujících s cenou od 2,7 do 3,5 miliardy. Termínem dodání by mělo být 15 až 17 měsíců.

Kraje neví, jestli nekoupí vlastní vlaky

Kraje mají s Českými dráhami dlouhodobé smlouvy do roku 2019, některé už avizovaly, že je prodlouží do roku 2024. Zatím sice není jisté, jak budou soutěže vypadat a kdo bude nové vlaky vlastnit. Jisté však je, že bude možné čerpat na nákup nových vlaků v nejbližších letech dotace okolo 20 miliard korun.