Pět tisíc eur každému, kdo si pořídí elektrovůz. Tak zní nový plán německé vlády

Pět tisíc eur každému, kdo si pořídí elektrovůz (zdroj: ČT24)

Německo chce na silnice dostat víc elektromobilů. Podle plánu, o kterém právě mluví vládní špičky, má prodej podpořit dotace převyšující miliardu eur. Půlkou přispěje stát – půlkou výrobci. Každý, kdo si v příštích dvou letech koupí vůz na elektřinu, tak dostane pět tisíc eur. Za auto s hybridním pohonem jsou to tři tisíce. Po roce 2018 by se pak částka snížila.

Jezděte šetrněji a za státní peníze. Nabídka, která má na německé silnice během pěti let dostat milion elektroaut. „Máme velký zájem na tom, aby zákazníci přijali budoucnost automobilových technologií, a to pro nás znamená přijít s odpovídajícím rozhodnutím,“ říká německý ministr dopravy Alexander Dobrindt.

Do ambiciozních představ vlády je ale hodně daleko. Elektromobilů je v Německu jen 25 tisíc. Hybridů, které kombinují elektřinu se spalovacím motorem 130 tisíc. Jen příslovečná kapka v moři 45 milionů osobních aut, která jezdí po zdejších silnicích.

Důvodů je řada. Elektroauta jsou výrazně dražší, jejich dojezd podstatně menší. Síť nabíjecích stanic příliš řídká. Elektřina, která v nich proudí je navíc z velké části z hnědého uhlí.

Elektroauta by se měla podporovat tam, kde to dává největší smysl. To je veřejná doprava, autobusy. To jsou extrémně využívané dopravní prostředky, úspora CO2 je tak gigantická.
Daniel Moser
německá pobočka Greenpeace

Ještě jeden důvod je proti. Automobilky nabízejí auta splňující nejpřísnější emisní limity. Tedy – až do vypuknutí skandálu ve Volkswagenu si to zákazníci mysleli. Kauza se navíc rozrůstá na další německé i zahraniční automobilky. „Už před lety všichni začali dodržovat limity škodlivých látek inovacemi ne techniky, ale jen na papíře. Fatální následek je, že dieselová auta se za posledních 15 let nestala o nic čistšími,“ konstatuje ředitel ekologické organizace Deutsche Umwelthilfe Jürgen Resch.

Kouř z výfuků teď má z ulic zmizet doopravdy. Podle představ vlády to mají zčásti zaplatit ty samé automobilky, které v minulosti manipulovaly s emisemi.

Handl: Jedničkou v počtu elektrovozů je Norsko (zdroj: ČT24)

Handl: Jednička v počtu elektrovozů je Norsko

Podle šéfredaktora časopisu Automakers Erich Handl jsou kroky německé vlády začátkem dlouhé cesty. „Pět tisíc eruo ještě nebude řešení toho problému, německá vláda, jako kterákoliv jiná, by měla přitlačit i ve sféře daní, jako to udělalo Norsko, aby se tam elektromobilita rozjela,“ konstatuje.

V této severské zemi totiž tamní vláda přikročila k osvobození aut na elektrický pohon od daně z přidané hodnoty. „Norsko je tak v Evropě a asi i na světě jasná jednička, protože každé čtvrté auto je tady elektromobil. Počítají se do toho i hybridní vozy a je to za cenu velkých výdajů ze státního rozpočtu,“ dodává Handl.