Zisk ČSA jako na houpačce – z minus 600 se přehoupl do plus 200 milionů

Kováč: ČSA má velkou šanci takový výsledek zopakovat i letos (zdroj: ČT24)

Menší flotila i levná ropa – to jsou dva hlavní faktory, které pomohly Českým aeroliniím (ČSA) k loňskému zisku 223 milionů korun. Přitom ještě o rok dříve společnost hospodařila se ztrátou 631 milionů. Co se týče tržeb, ty se snížily o 15 procent na osm miliard, píšou deníky E15 a Lidové noviny (LN).

„Zmenšili jsme flotilu na úroveň, která je adekvátní kapacitě trhu. Zjednodušili jsme cenovou politiku a maximalizovali počet hodin ve vzduchu,“ řekl E15 předseda představenstva Jozef Sinčák. ČSA loni provozovaly 16 letounů, ještě rok předtím přitom využívaly až 23 strojů.

Menší flotile odpovídal i počet pasažérů a tržby. ČSA přepravily na pravidelných linkách dva miliony lidí, v roce 2014 to bylo o 300 tisíc víc. Letadla ale loni létala výrazně plnější, průměrná obsazenost vzrostla o pět procentních bodů na 72 procent.

Aerolinkám pomohla i levná ropa

Jak píše E15, aeroliniím, které ještě jako výhradně státní firma po léta balancovaly na hraně krachu, loni pomohlo i několik vnějších okolností. Na prvním místě je to levná ropa. „Na celkové hospodaření to mělo dopad 272 milionů korun plus,“ řekl Sinčák v rozhovoru pro LN.

Investiční bankéř ze společnosti C Corporate Finance Petr Kováč zároveň dodává, že nejde pouze o jednorázové efekty. „Provozní hospodaření se jednoznačně zlepšilo, a to nejenom v číslech ekonomických, kde může mít ropa nějaký efekt, ale třeba obsazenost sedaček na celé flotile ČSA je bezpochyby velkým úspěchem,“ dodává Kováč.

Vlastníci ČSA
Zdroj: ČT24

Dále firma získala 100 milionů za prodej tří starých Boeingů 737. To jsou podle Sinčáka dvě plusové položky, které přišly bez většího přičinění firmy. Ve stejné kategorii je ale také neočekávaný náklad 180 milionů korun na opravu motoru, který se porouchal v listopadu při letu z Amsterdamu, dodal.

„To ve svém důsledku znamená, že díky restrukturalizaci, snížení nákladů či úpravě provozovaných linek tak, aby byly smysluplnější, bylo zlepšení hospodářského výsledku o 630 milionů,“ uvedl Sinčák v LN. V příštím roce očekává provozní zisk na úrovni 180 milionů korun a Kováč je toho názoru, že pokud nenastane nějaký velký výkyv v cenách ropy, má ČSA šanci takto dobrého výsledku dosáhnout. 

  • Společnost byla založena jako Československé státní aerolinie 6. října 1923. Patří tak k pěti nejstarším dosud fungujícím leteckým společnostem světa. Starší jsou jen nizozemské aerolinky KLM (založeny 1919; nyní součást konsorcia Air France-KLM), kolumbijská Avianca (1919), australský Qantas (1920) a ruský Aeroflot (1923).
  • Společnost řadu let čelila finančním obtížím, které se dařilo mírnit například odprodejem majetku. Firma se zbavila řady dceřiných společností a snižovala počty letadel. Ke konci roku 2009 čítal letadlový park ještě 51 strojů, pro letní sezonu 2015 počítaly ČSA s provozem 17 strojů.
  • Podle tisku se ČSA dostaly do potíží také kvůli neuváženému rozšiřování leteckého parku. V dubnu 2005 podepsal tehdejší ředitel ČSA Jaroslav Tvrdík smlouvu s firmou Airbus o pořízení 12 letadel za více než deset miliard korun, firma ale pro ně posléze nedokázala vybudovat dostatečně výdělečnou síť linek.
  • Do ČSA finančně vstoupily korejské aerolinie Korean Air v roce 2013, v březnu 2015 se pak přidala společnost Travel Service.