Automobilky by mohly také dostat od Bruselu pokutu až 30 tisíc eur (přes 810 tisíc korun) za vozidlo, které neodpovídá předpisům na ochranu životního prostředí – v případě, že by členský stát žádnou pokutu neudělil. Uvedla to agentura Reuters.
Návrhy podle místopředsedy Evropské komise pro růst, investice a konkurenceschopnost Jyrkiho Katainena doplňují už existující unijní snahu zavést testování emisí automobilů v reálném provozu.

Jyrki Katainen
„Zjištění okolo Volkswagenu ukazují potřebu zlepšit systém, který umožňuje vstup automobilů na trh.“
Jyrki Katainen
Komise navrhla, aby národní technické zkušebny, které testují způsobilost nových vozů k provozu, nemohla přijímat za svou práci platby přímo od výrobců aut. Součástí budou také přísnější kritéria pro práci těchto center. Úřady, které nové vozy certifikují, mají být pod „vzájemnou“ kontrolou orgánů z jiných členských zemí tak, aby nebyly na „své“ automobilky příliš měkké.
Opatrnost vůči automobilovému průmyslu
Komise chce mít pravomoc pozastavit, omezit nebo odejmout možnost testů zkušebně, která by pravidla uplatňovala málo či laxně. V budoucnosti bude komise moci provádět ověřovací zkoušky také už povolených typů vozidel a v případě nutnosti iniciovat jejich stažení z trhu.
Podle současných pravidel má například pouze německý úřad KBA právo jak schvalovat nové vozy Volkswagenu, tak i tyto licence revokovat, přestože vozy jsou prodávány na celý unijní trh.
Reuters připomněl, že dosud žádný národní úřad neudělil Volkswagenu pokutu, i když automobilka přiznala, že v Evropě jezdí zhruba 8,5 milionů vozů se softwarem, který umožňuje emisní podvody. Kritici to vidí jako příklad dohody mezi národními vládami a automobilovým průmyslem. Ten je hlavním zdrojem pracovních míst a vývozu například v největších ekonomikách EU, v Německu a Francii.
Robert Bosch začal kvůli skandálu VW vyšetřovat své zaměstnance
Německý dodavatel automobilových součástek Robert Bosch zahájil interní vyšetřování, jehož úkolem je zjistit, zda je některý z jeho zaměstnanců zapleten do skandálu kolem falšování testů emisí automobilkou Volkswagen.
Společnost Bosch dodávala Volkswagenu součástky, s jejichž pomocí automobilka manipulovala s údaji o emisích naftových vozů. Bosch je proto stejně jako Volkswagen terčem vyšetřování úřadů v Německu i Spojených státech.
Šéf společnosti Bosch Volkmar Denner ve středu uvedl, že celkové dopady skandálu na světový automobilový průmysl ještě nelze odhadnout. Bosch ale podle něj zatím nepociťuje žádný útlum v aktivitách souvisejících s naftovými automobily.