Státní IC vlaky na trati Bratislava-Košice skončí

Státní dopravce Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v lednu ukončí provoz svých vlaků InterCity na trase mezi Bratislavou a Košicemi, kde cestující přepravuje také český soukromý dopravce RegioJet. Původně se přitom měl z trasy stáhnout soukromý dopravce, teď ale naopak zareagoval tak, že posílí kapacitu svých vlaků.

„Ekonomická kondice InterCity vlaků se tři roky systematicky zlepšovala, ztrátu jsme každoročně radikálně snižovali. Po příchodu konkurence počet cestujících klesl. Nedokážeme tak dostat tyto vlaky do kladných čísel,“ uvedl generální ředitel ZSSK Pavol Gábor. Loni soupravy InterCity (IC) prodělaly více než milion eur. Vlaky vyšší kategorie tak přestane dopravce provozovat od 18. ledna příštího roku.

Tím se otevřela příležitost pro soukromého dopravce, který dříve avizoval, že se z trasy mezi dvěma největšími městy na Slovensku stáhne. Teď bude naopak posilovat. „RegioJet se připravuje na provoz souprav až o 13 vozech na trase Bratislava–Košice tak, aby byla cestujícím nabídnuta více než dvojnásobná kapacita proti tomu, co dosud na této trati nabízely všechny komerční vlaky obou dopravců dohromady,“ sdělil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Neznamená to ale, že by zde získal RegioJet úplný monopol. ZSSK na této trati stále přepravuje cestující i ve státem dotovaných rychlících, ve kterých mohou děti, studenti a senioři dokonce cestovat zdarma. Bezplatné cestování ve státem dotovaných vlacích zavedla levicová slovenská vláda loni.

InterCity začaly z tratě mizet už na jaře

Státní dopravce začal s omezováním počtu IC spojů na 445 kilometrů dlouhé trati letos na jaře, tehdy přestaly jezdit dvě pětiny spojů. Dopravce to zdůvodňoval cenovou válkou právě s RegioJetem. Přitom provoz IC vlaků, na které státní dopravce nepobírá od státu dotace, vyvolal v minulosti rozepře mezi těmito dvěma společnostmi a slovenským ministerstvem dopravy.

Český dopravce opakovaně tvrdil, že ZSSK provozuje IC vlaky za podnákladové ceny. Tím prý poškozuje RegioJet, který začal na vlastní komerční riziko přepravovat cestující ve svých dálkových vlacích mezi Bratislavou a Košicemi loni v prosinci. Když proto RegioJet oznamoval ukončení své činnosti na trati v prvním čtvrtletí příštího roku, zdůvodnil to tím, slovenské ministerstvo dopravy nezakročilo proti nekalé konkurenci státního podniku.