Jančura na Slovensku: Chceme stejné podmínky jako státní železnice

Majitel RegioJetu Radim Jančura žádá od slovenské vlády, aby jeho společnosti proplácela kompenzace na slevy sociálním skupinám tak, jako to dělá v případě státních železnic. Pokud by se mu nepodařilo slovenské politiky přesvědčit, může v krajním případě provoz na lince mezi Bratislavou a Košicemi dokonce i ukončit. Podle Jančury totiž nelze provozovat tuto nejvytíženější slovenskou linku se ziskem, když studenti, důchodci a děti jezdí ve vlacích státních železnic zdarma.

RegioJet v prosinci expandoval na slovenské koleje s velkou slávou. Start na lince z Bratislavy do Košic probíhal za doprovodu bubnujících tanečníků a sebevědomých prohlášení o tom, že Slováci zažijí ve vlacích dosud nepoznaný komfort. O čtyři měsíce později je však situace jiná. „Jedním ze scénářů opravdu je, že v prosinci tuto linku ukončíme. Zatím se však jedná o krajní možnost,“ cituje Jančuru slovenský Denník N. „Naším cílem je především donutit stát změnit tento diskriminační přístup,“ doplňuje Aleš Ondrůj, tiskový mluvčí holdingu Student Agency, jehož je RegioJet součástí. 

Jeho podnikání naráží především na stoprocentní slevy pro studenty, důchodce a děti, které od 17. listopadu 2014 zavedla vláda premiéra Roberta Fica (Směr-sociální demokracie). Na lince mezi Bratislavou a Košicemi je dnes nabízí státní rychlíky. „Tyto skupiny tvoří běžně asi čtyřicet procent cestujících ve vlacích, s námi však cestuje jen zlomek. Pokud je nemáme šanci přitáhnout, nemáme šanci být ziskoví,“ dodal majitel RegioJetu.

RegioJet požaduje od vlády alespoň částečné kompenzace. Nabízí, že bude studenty a důchodce vozit zdarma, ale žádá proplacení poloviny nákladů. „Už dnes dáváme studentům padesátiprocentní slevu, ale to nestačí. Musíme nabídnout stejné podmínky, jaké mají státní rychlíky. Potřebujeme od státu alespoň nějaký příspěvek,“ uvedl Jančura. Mělo by se jednat o 50 tisíc eur (1,3 milionu Kč) měsíčně.

Radim Jančura a jeho RegioJet
Zdroj: Petr Sznapka/ČTK

RegioJet už tak poslal tamnímu ministerstvu dopravy faktury. Žádá v nich proplatit zmíněné padesátiprocentní slevy, které studentům poskytuje od minulého roku. Slovenské ministerstvo dopravy však jakékoli ústupky odmítá s odvoláním na to, že RegioJet jezdí na lince Bratislava–Košice „na vlastní riziko“. Slevy podle něho platí pouze pro spoje, na které mají dopravci uzavřenou smlouvu o dopravě ve veřejném zájmu. Na komerční vlaky se tyto slevy nevztahují. Ministerstvo dopravy tak například proplácí RegioJetu slevy na trati Bratislava–Komárno, kde soukromý dopravce jezdí na objednávku státu.

Zatím se zřejmě bude jezdit dál

Je však také pravděpodobné, že to majitel RegioJetu Radim Jančura ještě rok na Slovensku zkusí, píše tamní Denník N, protože požádal o zařazení svých vlaků do jízdního řádu pro rok 2016. Není dokonce vyloučeno, že své spoje v příštím roce ještě posílí. „Vše bude záležet na tom, zda nám vláda alespoň v některých věcech ustoupí,“ říká Jančura.

Jízdné zdarma se nelíbí ani mnohým Slovákům

Jízdné zdarma, které ve vlacích státního dopravce ZSSK zavedla Ficova vláda, přitom dělí i samotnou slovenskou společnost. Velká část Slováků označila tento krok za značně populistický, navíc ZSSK nemá doposud ani potřebné kapacity pro velký zájem o přepravy zdarma. Slovákům se jednoznačně hodnota nulového jízdného nezamlouvá, už před samotným zavedením si získala tisíce kritiků jak z řad pravidelných cestujících, tak i lidí, kteří vlakem jezdí sporadicky. „Doplácet na to budeme všichni“ znělo nejvíce komentářů na sociálních sítích.

Vlaky dopravce ZSSK navíc nedisponují dostatečnou kapacitou, aby se do nich vešla početnější skupina neplatících cestujících, a proto začíná být problém s obsazeností některých vlaků i ve skupině platících. Slovenské dráhy sklízejí i kritiku za jejich doporučení pro platící cestující. Totiž, pokud se do vlaku z tohoto důvodu nevejdete, vyčkejte si na další spoj. Takové argumenty ale dle vyjádření cestujících na sociálních sítích spadají tak někam do Indie nebo Afrických republik.

K dosti zvláštnímu způsobu jisté selekce cestujících dochází u pokladen ZSSK. Dopravce disponuje interním seznamem vlaků, u kterých má přesně definované rozdělení kapacity na platící a neplatící cestující. Pokud student nebo důchodce u pokladen bude požadovat přepravu zdarma, může být odkázán na nutnost zaplatit si běžnou jízdenku - to tedy v případě, pokud kapacita vlaku je již pro přepravy zdarma zcela vyčerpána.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Pavel podepsal flexinovelu zákoníku práce i mediální novelu

Prezident Petr Pavel podepsal šest nových zákonů, mezi nimi i takzvanou flexinovelu zákoníku práce a mediální novelu, která upravuje výši televizních a rozhlasových poplatků, ty se zvýší v květnu. Flexinovela zákoníku práce mění například zkušební dobu pro zaměstnance nebo povinnosti zaměstnavatelů v případě odchodu zaměstnance na rodičovskou dovolenou. Změny přinese patrně od června.
včera v 11:34

Trump podepsal exekutivní výnos zaměřený na podporu hlubokomořské těžby

Šéf Bílého domu Donald Trump ve čtvrtek večer podepsal exekutivní výnos zaměřený na podporu hlubinné těžby na mořském dně. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž je tento krok součástí Trumpovy snahy zlepšit přístup Spojených států k niklu, mědi a dalším kritickým nerostům, které se hojně využívají v celé ekonomice.
včera v 06:18

Trump naznačil zmírnění přístupu ke clům na čínské zboží

Prezident USA Donald Trump nasadil tento týden smířlivější tón u amerických cel na dovoz z Číny a naznačil, že by mohla značně klesnout. Před časem byla zvednuta až do výše 145 procent, na což pak Peking odpověděl odvetným tarifem ve výši 125 procent. Na náznak případné změny amerického postoje reaguje Čína zatím odtažitě a za řešení považuje úplně zrušit všechna jednostranná celní opatření na ni uvalená. Zároveň přitvrzuje například vůči výrobci letadel Boeingu. Čínské sociální sítě pak výsměšně komentují chystaný Trumpův krok, který považují za slabost.
24. 4. 2025

Rozumím důvodům, proč Trump činí dané kroky, ale ne způsobu, říká Dlouhý

Nevytýkejme Donaldu Trumpovi, že on svoji představu projektuje do obchodní politiky. To my jsme v uplynulých letech dělali také. To, že to podle mého osobního názoru dělá špatně, je věc druhá, uvedl v Interview ČT24 s moderátorkou Terezou Řezníčkovou prezident Asociace evropských obchodních a průmyslových komor Vladimír Dlouhý. Dodal, že Evropa si za poslední roky také projektovala své představy například o tom, jak musí obchod respektovat lidská práva či klima. Podotkl, že má určité pochopení a rozumí důvodům, proč Trump činí dané kroky týkající se například cel a vzájemného obchodu, ale nerozumí způsobu. „Nástroje, které používá, jsou špatné pro nás, ale obávám se, že dlouhodobě a střednědobě nebudou dobré ani pro Spojené státy,“ dodal.
24. 4. 2025Aktualizováno24. 4. 2025

Antimonopolní úřad definitivně zamítl rozklad EDF proti tendru na Dukovany

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) definitivně zamítl rozklad francouzské společnosti EDF proti průběhu tendru na výstavbu jaderných bloků v Dukovanech. Průběh soutěže a výběr korejské firmy KHNP byly podle úřadu v pořádku. Řízení o tendru tím končí. ČEZ tak už může s Korejci uzavřít finální smlouvy o výstavbě, podpis se očekává v příštích týdnech, informoval předseda ÚOHS Petr Mlsna. KHNP i ČEZ rozhodnutí uvítaly. EDF nechtěla rozhodnutí komentovat.
24. 4. 2025Aktualizováno24. 4. 2025

Německá vláda snížila odhad letošního růstu hospodářství, počítá se stagnací

Německá vláda znovu snížila odhad letošního růstu německého hospodářství. Nyní počítá s nulovým růstem, tedy se stagnací, oznámil dosluhující ministr hospodářství Robert Habeck. Hlavním důvodem je podle něj obchodní politika amerického prezidenta Donalda Trumpa. Na konci ledna německá vláda odhadovala letošní růst na 0,3 procenta, loni v říjnu ještě na 1,1 procenta. Pokud se výhled potvrdí, nezaznamenalo by Německo hospodářský růst tři roky po sobě.
24. 4. 2025Aktualizováno24. 4. 2025

Minimální mzda by mohla vzrůst o osmnáct set korun

Minimální mzda by mohla příští rok vzrůst o 1800 korun měsíčně na 22 600 hrubého. Podle nové prognózy ministerstva financí to spočítala ČT. Vláda loni schválila zákon, podle něhož má nejnižší možný výdělek do roku 2029 postupně vzrůst na 47 procent toho průměrného. ODS a TOP 09 to vnímají jako jeden z největších koaličních kompromisů, který musely udělat.
23. 4. 2025

Třinecké železárny posouvají plán na dekarbonizaci

Hutní podnik Třinecké železárny dokončí stavbu elektrické obloukové pece, která je klíčovým prvkem pro změnu v technologii výroby oceli, nejdříve v roce 2030 místo plánovaného roku 2028. Firma na její výstavbu nemá peníze a dotace, které by získala, nestačí. Jednat chce proto s českou vládou a s Evropskou unií o zajištění podpory. Třinecké železárny jsou posledním výrobcem oceli v tuzemsku.
23. 4. 2025Aktualizováno23. 4. 2025
Načítání...