Podle Ťoka může vedení drah zablokovat chystaný převod nádraží na SŽDC

Chystaný převod nádražních budov na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) může zablokovat vedení Českých drah nebo jejich dozorčí rada. Uvedl to ministr dopravy Dan Ťok s tím, že vláda by se převodem měla zabývat do konce října. Dráhy totiž počítaly, že za převod nádraží dostanou mnohem víc peněz – jenže Evropská komise stanovila limit zhruba tři miliardy korun. Znalecký posudek pak převod odhadl na 3,2 miliardy.

Diskuse o převedení nemovitostí na správce kolejí trvají už několik let. České dráhy si původně od této transakce slibovaly až osm miliard korun na umoření dluhů za nákup nových vlaků. Jenže Evropská komise v červnu stanovila výrazně nižší limit, za který nebude prodej nádraží považovat za nepovolenou státní podporu.

„Jestli se členové dozorčí rady nebo představenstva drah rozhodnou, že tuto metodu i po schválení vládou neodsouhlasí, tak to už jde mimo mé pravomoci. Já se pak začnu možná zamýšlet nad tím, zdali máme správnou dozorčí radu a představenstvo a budu to řešit,“ řekl ministr.  

Samotné České dráhy postoj k prodeji komentovat nechtěly. Uvedly pouze, že je pro ně rozhodující pokyn valné hromady, kterou ve státním dopravci představuje řídicí výbor tvořený zástupci ministerstev dopravy, financí, obrany a průmyslu a obchodu. Zároveň prý ale musí postupovat s péčí řádného hospodáře a zajistit, aby majetek drah neprodávaly pod cenou.  

Stanovenou cenu kolem tří miliard kritizují železniční odbory, které už avizovaly, že jejich zástupci pro prodej ruku v dozorčí radě nezvednou. Celkem mají zástupci zaměstnanců tři hlasy v devítičlenné dozorčí radě, která musí transakci schválit. Odbory ale nejsou podle zjištění ČTK jedinými odpůrci prodeje za nynějších podmínek. Jednoznačnou podporu má plán v orgánech ČD pouze u členů spřízněných s hnutím ANO. 

SŽCD má získat celkem 1600 objektů

Přestože ministerstvo dopravy převod podporuje, umí si podle Ťoka představit i opačnou variantu, kdy by nakonec dráhy budovy na správce dopravní infrastruktury nepřevedly a nádraží a další nemovitosti provozovaly dále samy. V takovémto případě ale bude ministr chtít vypracování detailní koncepce dalšího nakládání s tímto majetkem, aby dále nechátral a dokázal si na svůj provoz vydělat.  

Celkem má SŽDC od Českých drah získat 1600 objektů, z nichž zhruba 1000 je nádražních budov. V utěšeném stavu je necelá polovina z nich, zbytek si vyžádá rozsáhlejší rekonstrukci. Zhruba 40 objektů, například nádraží v Plzni, Sokolově, Bílině, v Berouně a ve Strakonicích, patří mezi nejvíce zdevastovaná nádraží. Na jejich stavu se podepsala zdlouhavá jednání o tom, kdo má v Česku nádraží vlastnit. ČD proto dlouhodobě do oprav investovaly nezbytné minimum.