Obří pivní fúze je reakcí na oblibu minipivovarů, soudí tisk

Pivní obchod století v hodnotě 68 miliard liber, převzetí skupiny SABMiller největším pivovarnickým koncernem Anheuser-Busch InBev, je podle světového tisku především snahou vyrovnat se s aktuálně nejzávažnějším problémem obřích pivovarů – klesající tržbou v bohatých amerických a evropských regionech. Ta je způsobena především celosvětově rostoucí oblibou malých pivovarů.

Stejně jako se Češi staví pohrdavě k univerzální chuti „europiva“, zažívá také pivní kultura ve Spojených státech, Británii a dalších evropských regionech zásadní proměnu. Pryč jsou časy, kdy trhu za Atlantikem suverénně dominoval americký Budweiser a Britové si hrdlo prolívali pintami boddingtonského alu. Chutě a nároky pivařů se mění, na celosvětovém vzestupu je fenomén minipivovarů.

Ještě před deseti lety bylo zastoupení malých pivovarů v celkovém prodeji piva ve Spojených státech zanedbatelné, dnes činí zhruba desetinu. Každý pátý Američan si dopřává piv menších značek, podobně jsou lokální piva oblíbená i v Německu. V Česku je úspěch minipivovarů ještě výraznější – v zemi je jich 280 s kapacitou čtvrt milionu hektolitrů.

Velké firmy proto mají obavy o své zisky. V AB InBev se rozhodli reagovat koupí svého konkurenta SABMiller, jehož součástí je i Pilsner Urquell. Podle agentury Bloomberg je výše transakce 68 miliard liber (2,5 bilionu Kč). Taková je například hodnota dvou ročních rozpočtů České republiky. Spojení obou firem, které pokrývají zhruba třetinu světové spotřeby piva, představuje vůbec největší transakci v historii pivovarnického byznysu.

Srovnání produkce Budweiseru a malých pivovarů v USA
Zdroj: Wall Street Journal
  • V roce 2013 se nejprodávanějšího amerického ležáku Budweiser prodalo v USA méně než piv z malých pivovarů. Budweiser má nyní větší odbyt za hranicemi Spojených států než v Americe.

Minipivovary nemusí mít strach

Malé pivovary se ale podle odborníků nemusí nového kolosu na trhu příliš obávat. „Lidé berou pivo velmi osobně,“ řekl americkému webu Business Insider ředitel americké Asociace pivovarů Paul Gatza. „Ochutnávají piva z malých pivovarů a ta, která jim chutnají, si pravidelně kupují. Tento trend se nezmění žádným obchodem,“ domnívá se Gatza. Růstu malopivovarnické konkurence se velkovýrobcům podle něj zabránit nepodaří.

„Pro mnoho malých pivovarů není obchod mezi Anheuser-Busch InBev a SABMiller relevantní. Budou dělat to, co dosud – vyrábět kvalitní pivo, věnovat se pivařům a zásobovat jejich komunitu,“ soudí Gatza. I z toho důvodu se firmy jako AB InBev i SABMiller v posledních letech horečně snaží menší pivovary skupovat a tím na jejich popularitě profitovat.

  • Spotřeba piva v USA mezi lety 2009 a 2013 klesla o necelá 2 procenta, alespoň podle analýzy S&P Capital IQ. Na začátku 90. let pilo pivo pravidelně 71 procent Američanů do 29 let, v roce 2013 to bylo jen 41 procent. Během stejné doby vzrostla konzumace vína ze 14 na 24 procent a destilátů ze 14 na 24 procent.
Castle Lager Draught, jihoafrické pivo v portfoliu SABMiller
Zdroj: Mike Hutchings/Reuters

Pivo pro Afriku

Pro své pivo velcí výrobci hledají nové trhy, kde osobitá, jedinečná či neobvyklá chuť zlatavého moku zatím není pro zákazníky klíčovým faktorem. „Na rozvíjejících se trzích je obrovská a stále rostoucí poptávka po mainstreamových a cenově přijatelných pivních značkách,“ tvrdí analytik Jonny Forsyth. Podle něj bude pro Anheuser-Busch hlavní oblastí zájmů Afrika. Ostatně, SABMiller zde již nyní prodává svá piva ve 37 zemích. 

Finančního zisku bude podle mnohých komentátorů dosaženo i snížením počtu zaměstnanců. „AB InBev má reputaci i prokazatelné výsledky ve schopnosti dosáhnout efektivních úspor,“ říká profesor britské univerzity ve Warwicku John Colley s tím, že očekává „značné propouštění“ především v managementu. SABMiller nyní zaměstnává 69 tisíc lidí v 83 státech, AB InBev 155 tisíc pracovníků v 25 zemích.