Světová pivovarnická jednička Anheuser-Busch InBev se v zásadě dohodla na koupi svého menšího rivala SABMiller, majitele Plzeňského Prazdroje. O dosažení rámcové dohody o klíčových podmínkách nabídky informovaly obě firmy. Anheuser-Busch InBev v posledních týdnech svoji nabídku na koupi SABMiller několikrát vylepšil. Podle oslovených pivovarníků by obří transakce neměla ovlivnit český pivovarnický trh, známé značky tuzemského piva a jejich kvalitu.
Největší obchod v historii pivovarnictví. Anheuser-Busch InBev kupuje majitele Prazdroje
Jak tvrdí agentura Bloomberg, vyjde AB InBev převzetí konkurenta na zhruba 68 miliard liber (2,5 bilionu Kč).Tato suma představuje například hodnotu dvou ročních rozpočtů České republiky. Spojení dvou kolosů, které pokrývají zhruba třetinu světové spotřeby piva, představuje vůbec největší transakci v historii pivovarnického byznysu.
Firmy ve společném prohlášení uvedly, že AB InBev zaplatí za jednu akcii svého největšího konkurenta 44 liber v hotovosti. Je to zhruba 50 procent nad závěrečnou cenou akcií SABMiller ze 14. září, den před zprávou o zájmu AB InBev o druhého největšího výrobce piva na světě. Poprvé nabídl AB InBev za jednu akcii SABMilleru 38 liber. Nabídku minulý týden zvýšil na 42,15 GBP v hotovosti. Podle pondělních zpráv AB InBev naposledy nabízel 43,50 libry za akcii svého nejbližšího konkurenta. Evropské trhy zareagovaly na zprávu o převzetí nárůstem ceny akcií u produktů potravinářského průmyslu.
„Anheuseru se dlouhé čekání na takový obchod vyplatilo. Během období, kdy probíhala jednání se SABMillerem, se výrazně snížily náklady financování. Zjednodušeně řečeno, Anheuser nyní zaplatí za bankovní úvěr mnohem méně než by tomu bylo třeba před půl rokem. Akvizice je správně načasovaná,“ přidal hodnocení mamutí transakce makléř Tomáš Kálal ze společnosti Conseq.
AB InBev má ještě šanci nabídku stáhnout
Agentura Bloomberg napsala, že podle britských pravidel o akvizicích má AB InBev čas na předložení oficiální nabídky do středy 17:00 londýnského času. SABMiller ale požádal o prodloužení této lhůty o dva týdny, tedy do 28. října 17:00 londýnského času (18:00 SELČ). Strany prý chtějí mít čas na další jednání o možné nabídce.
AB InBev do té doby ale může rovněž oznámit, že oficiální nabídku na koupi SABMiller nepředloží, stojí ve společném prohlášení.
AB InBev zároveň souhlasil s klauzulí, že zaplatí poplatek tři miliardy liber, pokud fúze nezíská souhlas regulátorů a akcionářů. Nová společnost by měla být ustavena v Belgii.
Po nákupu se musí vyřešit převody ochranných známek
Skupina AB InBev vede dlouhodobě soudní spory o značku Budweiser s Budějovickým Budvarem. Celkově je v nich úspěšnější Budvar, který zvítězil asi v 70 procentech případů. V letech 2000 - 2013 bylo definitivně ukončeno přes 180 soudních sporů a správních řízení, z nichž Budvar vyhrál přes 120 případů, deset sporů skončilo smírem nebo remízou.
Díky registracím ochranných známek Budweiser nebo Budweiser Budvar, které patří Budějovickému Budvaru, nemůže AB InBev svou klíčovou značku Budweiser používat téměř v 70 zemích. Například pro export do Ameriky používá Budvar svou exportní značku Czechvar, AB InBev naopak dováží do Evropské unie svůj „Bud“.
Podle mluvčího Úřadu průmyslového vlastnictví Josefa Dvornáka se budou muset po nákupu vyřešit i převody plzeňských ochranných známek . „Ale zatím nepřišel žádný signál. Musí se to udělat na návrh. Až přijdou návrhy, tak my převody provedeme,“ vysvětlil s tím, že se úřadu spory o Budvar netýkají.
Skupina dosud vlastnila na tuzemském trhu pivovar Samson
Největší pivovarnická skupina na světě - AB InBev - vznikla v roce 2008, kdy belgický pivovar InBev převzal za 52 miliard dolarů (1,3 bilionu Kč) amerického konkurenta Anheuser-Busch.
Belgičané tehdy vlastnili Pivovary Staropramen, ale z českého trhu se stáhli v roce 2009. Skupina se sem vrátila loni, kdy ovládla menší z českobudějovických pivovarů - Samson. S tím větším, Budvarem, vede dlouholeté spory o užívání názvu Budweiser.
Celosvětově spadá pod křídla skupiny AB InBev kolem 200 značek. To samé platí o SABMiller.
SABMiller, který se z jihoafrického výrobce piva stal světovou pivovarskou dvojkou, expandoval od 90. let prostřednictvím řady akvizic. Začal tehdy převzetím Plzeňského Prazdroje a dalších pivovarů ve střední a východní Evropě. Do jeho portfolia spadají značky Gambrinus, Radegast, Velkopopovický Kozel či slovenský Šariš.