Česko má průmyslové zóny obsazeny ze sedmdesáti sedmi procent. Z hlediska investičních příležitostí je tak na tom podstatně hůř než sousední státy. Může být totiž problém nabídnout novým investorům volné průmyslové oblasti. Vedle nedostatku zón omezuje také jejich umístění. Automobilky se totiž poohlížejí třeba po pozemcích v blízkosti Bavorska.
Stát hledá volné průmyslové zóny, zaplněnost brzdí investice
„Je představa, že bude několik dalších průmyslových zón, protože velké zóny jsou již zaplněny,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD). O tom, jak důležitý artikl takové pozemky představují, ukazuje i spor, který musela řešit koaliční rada ohledně areálu Nad Barborou na Karvinsku. Nevyužívané pozemky by měly podle vlády přinést práci až dvěma tisícům lidí a stát by zde investoval tři čtvrtě miliardy korun. Zóna má vzniknout na brownfieldu v místech, kde se dřív těžilo uhlí.
Ministr financí Andrej Babiš (ANO) ale chtěl, aby vláda zrušila své souhlasné stanovisko s nákupem, jelikož by peníze měly jít podnikateli Zdeňku Bakalovi. Dostatečnou podporu pro to ale nenašel. Místa je totiž nedostatek a investoři se ozývají.
Plní se i zóny, které byly dlouho prázdné
Pokud Česká republika nenabídne investorům vhodné lokality, může tak i přijít o možnost dál posílit český průmysl. Zatímco Česko má totiž průmyslové zóny obsazeny přibližně z osmdesáti procent, Slovensko, Polsko a Maďarsko uvádějí v průměru poloviční zaplněnost. Díky zájmu investorů se tak plní i zóny, které zůstávaly dlouho prázdné, jako Triangle v Ústeckém kraji. „Tím, že stále jsou zájemci, tak postupně ubývá volných ploch a jsou v okrajových částech,“ zmínil hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček (KSČM).
Podle ministerstva průmyslu jich stát pro lákání investorů potřebuje víc. „Nyní se jedná zejména o mapování toho, co obce a municipality chtějí,“ uvedl výkonný ředitel Svazu měst a obcí Dan Jiránek.
Automobilky mají specifické požadavky na umístění
Podle CzechInvestu, který se stará o zahraniční investice v zemi, přitom může hrát značnou roli i umístění zóny. Konkrétně investoři z automobilového průmyslu mají zájem například o pozemky nedaleko Bavorska, případně o lokality blízké jejich továrnám. „Jsou to jižní Čechy, určitě to jsou střední Čechy a jsou to některé části Vysočiny,“ uvedl generální ředitel CzechInvestu Karel Kučera.
Ministerstvo průmyslu a obchodu s CzechInvestem uvažují, že budou investory lákat ještě jinak, a to přímo nabídkou nově postavených hal, které by se jim pronajímaly.