OBRAZEM: Londýn bez metra – třetí největší síť na světě stávkuje

Nervozita, chaos, plné autobusy, ulice i zastávky. Osmimilionová britská metropole zažívá stávku pracovníků metra – po celý čtvrtek tak jsou mimo provoz všechny linky podzemní dráhy. Nápor zejména v ranní špičce se snažily kompenzovat desítky autobusů a vozy nadzemní dráhy navíc, soupravy ale byly beznadějně přeplněné. Zaměstnanci metra se přou o výši platů poté, co má být od září na některých linkách zaveden nepřetržitý provoz 24 hodin.

Stávka začala ve středu večer a skončí dnes večer ve 21:30 tamního času (22:30 SELČ). Tisíce lidí se ve středu snažily dostat domů ještě před uzavřením metra. U vchodů do podzemní dráhy se tísnily stovky lidí, kteří ještě chtěli stihnout poslední spoje. Důsledky stávky budou podle britského tisku pociťovat lidé až do pátečního rána.

Na autobusových zastávkách se táhnou nekonečné fronty, zacpané jsou i cyklostezky a po chodnících v centru se téměř nedá projít. Autobusy nestíhaly pojmout přívaly cestujících, především kolem stanice Victoria, kde je i vlakové nádraží. Ucpané jsou též hlavní tahy do města.

Odborové svazy obviňují úřady, že s nimi nechtějí „seriózně vyjednávat“. Londýnský starosta Boris Johnson jim ale vzkázal, že stávka je „naprosto zbytečná, cynicky načasovaná a politicky motivovaná“. Podle zástupce londýnského dopravního podniku Patricka McLoughlina prý podobné stávky ale ničemu neprospějí. „Máme zodpovědnost vůči cestujícím, kteří se chtějí každý den dostat na místo bez problémů a překážek. Žádám stávkující, aby přijali férovou nabídku a vrátili se do práce,“ vzkázal.

Také úřad britského konzervativního premiéra Davida Camerona označil stávku v metru za „nepřijatelnou a neopodstatněnou“. „Zasáhne to rodiny, pracující a ekonomiku po celé metropoli,“ prohlásila podle AP mluvčí úřadu Helen Bowerová.

Člen odborů vlakové přepravy Finn Brennan reagoval, že zodpovědnost za stávku leží plně na vedení podniku, které „promarnilo příležitost k řešení“. Vyjednávání mezi odbory a zaměstnavateli má začít opět v pátek.

Mnohým tak nezbyde než cestovat po městě po svých. Autobusy totiž byly už v časných ranních hodinách extrémně přeplněné. A to navzdory faktu, že do ulic najelo téměř 200 souprav navíc. Kapacitu navýšila také lodní přeprava na Temži. Na některých frekventovaných stanicích se tvořily dlouhé fronty cestujících.

V pondělí dopravní odbory odmítly poslední nabídku na dvouprocentní navýšení platů. Podle nich není takový růst adekvátní vzhledem k pracovnímu nasazení, které si nepřetržitý provoz metra vyžádá. Od září má 24hodinový provoz začít na linkách Piccadilly, Victoria, Central, Jubilee a Northern.

  • První podzemní trať v Londýně spojila nádraží Paddington a ulici Farringdon, slavnostní otevření se uskutečnilo 9. ledna 1863.

  • Dnes má londýnské metro 11 linek s 270 stanicemi, které spojuje 402 kilometrů tratí (je tak třetí nejdelší podzemní dráhou světa po Pekingu a Šanghaji).

  • Londýnská podzemka dala světu také větu „Mind the gap“, tedy výzvu, aby cestující nespadli do díry mezi vlakem a nástupištěm. Cestující ji znají již od šedesátých let, kdy bylo v metru zavedeno automatické hlášení.
Spolupracovník ČT: Odbory nevylučují další stávky (zdroj: ČT24)