Zboží skladem? E-shopy často lžou

Praha – Pět milionů korun rozdala Česká obchodní inspekce (ČOI) na pokutách tuzemským e-shopům. Nedostatky našli inspektoři u téměř všech prodejců, kteří se nejčastěji provinili klamavými prodejními praktikami. Zákazníkům totiž často sdělovali neúplné nebo zavádějící informace - třeba o tom, že je dané zboží skladem.

ČOI rozdala e-shopům pokuty za 5 milionů (zdroj: ČT24)

Mezi další triky prodejců patří také neuznávání reklamací a odstoupení od smlouvy. Z celkových 870 e-shopů se podobných prohřešků dopustilo skoro 80 procent z nich. „Prodejce špatně nebo úmyslně mylně uváděl informace o tom, kdo je faktickým prodávajícím, nebo uváděl jiné zavádějící informace nebo dokonce lži o nabízených výrobcích,“ uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Někteří prodejci jako by se z kontrol nepoučili, například společnost Corvus CZ dostala loni hned dvě pokuty po sobě. Mezi provinilci najdeme vedle malých a málo známých e-shopů i velké hráče na trhu, jako je například společnost Alza.cz. V některých případech ale pokuty padají pouze za formální nedostatky. „Často v tom obchodníci chybují i omylem, protože vyznat se v právních normách není úplně jednoduché,“ vysvětluje Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Největší pokuty internetovým prodejcům
Zdroj: ČT24

Česká obchodní inspekce prověřuje e-shopy zejména na udání zákazníků. Loni dostala přes 4800 stížností. „Problém, se kterým se nejčastěji obrací, je dodání například vadného zboží nebo nespokojenost s jeho kvalitou. A často bývá problém s reklamací,“ říká Lucie Petránková, mluvčí ze Spotřebitel.net.

Procento pochybení je každý rok podobné. Internetových obchodů ale neustále přibývá, v Česku jich je kolem 40 tisíc. A tak inspektoři plánují své kontroly posílit.