O2 klesl čistý zisk i počet zákazníků. Cíle jsou splněné, říká vedení

Praha – Společnosti O2, která je v tuzemsku největším hráčem na telekomunikačním trhu, loni klesl čistý zisk o 30 procent na čtyři miliardy korun. Snížily se i provozní výnosy, a to o pět procent na necelých 45 miliard. Za poklesem stojí transformace firmy a zhoršující se podmínky na trhu, uvedla dnes O2. Čistý zisk skončil sice pod očekáváním analytiků, kteří odhadovali 4,1 miliardy, tržby byly naopak vyšší. Vedení společnosti je ale přesvědčené, že v minulém roce dosáhlo všech svých cílů.

„Rok 2014 byl pro O2 přelomový. Změnili jsme firemní hodnoty, nastavili nové priority a zjednodušili a zefektivnili fungování celé společnosti. Provedené změny už se začínají projevovat na konkrétních číslech a zlepšujících se trendech ve všech segmentech našeho podnikání. Cíle pro tento rok jsme splnili,“ uvedl generální ředitel Tomáš Budník.

Počet mobilních zákazníků operátora se mírně snížil o 33 tisíc na 5,069 milionu, množství tarifních klientů ale vzrostlo o 1,8 procenta na 3,294 milionu. Podíl chytrých telefonů v síti stoupl o pět procentních bodů na téměř 40 procent. Konkurence zatím výsledky nezveřejnila.

Nejdůležitějším článkem růstu zůstala loni dceřiná O2 Slovakia, které se podařilo zvýšit meziročně své výnosy o 8 procent na výsledných 224 milionů eur a provozní zisk o procento na 71 milionů eur. Celkový počet zákazníků se na Slovensku zvýšil o devět procent na 1,684 milionu.

  • V důsledku zavedení neomezených tarifů v loňském roce začali Češi více volat. Zákazníci O2 provolali 11,532 bilionu minut, což je růst o sedm procent. 
  • Zájem o mobilní internet meziročně stoupl o 17 procent. 
  • Počet pevných linek se snížil o 77 tisíc na 1,31 milionu. Pevný internet od O2 využívalo ke konci roku 922 tisíc zákazníků, v samotném čtvrtém čtvrtletí jejich počet vzrostl o 7 200.
  • Počet zákazníků digitální televize O2 TV se zvýšil o 18 procent na 184 tisíc. Svůj podíl na tom má nově zavedená služba O2TV Go, která umožňuje díky stejnojmenné aplikaci sledovat televizní vysílání na mobilních zařízeních. Od svého uvedení na trh eviduje 240 tisíc stažení.

„I přes to, že stávající situace v telekomunikačním odvětví není jednoduchá, nadále pro nás zůstávají hlavními prioritami investice do nových technologií a pokračující snižování našich nákladů,“ uvedl finanční ředitel Tomáš Kouřil. Firma podle něj loni odvedla za nákup spektra potřebného pro zavedení LTE do státního rozpočtu 2,8 miliardy korun a zredukovala odměny vrcholovému vedení meziročně téměř o polovinu. Provozní náklady klesly o desetinu.

Konsolidované investice dosáhly 11,5 miliardy korun. Částka v sobě zahrnuje náklady spojené s nákupem licencí k LTE kmitočtům v České republice a na Slovensku a kapitalizované náklady na ochrannou známku O2. Výše investic bez zahrnutí těchto položek by dosáhla 3,8 miliardy Kč.

Analytici: Zisk mohl být vyšší, ale výsledek je solidní

Zveřejněné údaje neobsahují podle Petra Hlinomaze z BH Securities zmínku o případné dividendě. „Interpretujeme to jako odklad rozhodování o dividendě, což může být ovlivněno přípravami na poskytnutí finanční pomoci většinovému akcionáři a analýzou případného rozdělení společnosti,“ dodal. Zisk společnosti podle něj mohl být vyšší, nebýt některých negativních jednorázových položek, například snížení hodnoty majetku nebo mimořádných nákladů na restrukturalizaci.

„Celkově hodnotíme samotná čísla jako solidní z důvodu realizace plánu stabilizace tržeb a úspor na nákladech,“ doplnil Milan Vaníček z J&T. Akcie firmy na pražské burze ráno stagnovaly kolem 222,60 Kč.

Majorita v O2 patří od začátku minulého roku investiční skupině PPF Petra Kellnera, která podle posledních údajů ovládá kolem 84 procent akcií. Počet zaměstnanců skupiny se loni snížil o 13 procent na 4 892 lidí.