Ztráty Madety kvůli sankcím vůči Rusku – 150 milionů korun

Sto padesát milionů korun – takové ztráty kvůli sankcím dnes vyčíslila největší česká mlékárna – jihočeská Madeta. Na omezování výroby a propouštění zatím nedošlo. Dalších týdnů se obávají zemědělci, kteří s mlékárnami spolupracují. Firmy, na které se sankce přímo nevztahují, ale s Ruskem obchodují, pozorně vývoj sledují. Prodej může ovlivnit i propad kurzu rublu.

Ruský trh patřil pro Madetu ke klíčovým. Končila na něm pětina produkce. Pět let trvalo, než se na něj mlékárna dostala. Dvaadvacet milionů korun například musela investovat do nového chlazení, aby se sýr Niva na cestu do Moskvy dostal o šest stupňů chladnější.

Od srpna 2014 je ale ruský trh každý měsíc bez 60 tun české Nivy. „Každým dnem ty ztráty narůstají. A přiměřeně tomu, jak je tady náš český trh vystaven konkurenčnímu dovozu z ostatních bratrských zemí Evropské unie. Očekávám, že někdy v červnu, k pololetí, napíšeme na účet minus 150, 155 milionů ztráty,“ uvedl Milan Teplý, generální ředitel Madety.

Na otázku, jestli bude Madeta chtít nějaké kompenzace, Milan Teplý uvedl: „Když došlo k vyhlášení bojkotu ruského trhu, byli jsme státní správou a nejvyššími posty ve vládě ujištěni, že dostaneme nějakou kompenzaci, protože jsme názorným příkladem toho, že politické rozhodnutí změnilo výrazně naše podnikání. Takže stejně jako okolní země, velké historické země Evropské unie, se o své podnikatele postarají. Byl jsem ujištěn, dokonce i z úst prezidenta, že Madetě náleží nějaká kompenzace. Zatím se toho moc nepodařilo. A já tomu prostě věřím,“ uvedl Milan Teplý. 

Pomoc státu podle ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka přijde. „Stát je připraven se na tom podílet, ale ne v tom smyslu, že bude poskytovat dotace jako kompenzaci za propadlé exporty,“ řekl dnes ČT.

Madeta
Zdroj: ČT24

Madeta má pět výrobních závodů. Zaměstnává 1 500 lidí, žádné propouštění teď neplánuje. „Zůstává s ekonomickou ztrátou, já ty lidi nemohu přece pustit kvůli tomu, že někdo někde takhle rozhodne. To jsou kvalifikované posty, takzvaná profese sýraře, a ty lidi to nenaučíte za půl roku, čili čekám, co se stane, a čekám asi na zázrak,“ uvedl dále Milan Teplý z Madety. Podle něj ale uzavření žádného závodu nehrozí. „Madeta to rozchodí,“ uzavřel Milan Teplý.

5 minut
Situace jihočeských exportérů do Ruska
Zdroj: ČT24

Likérka Fruko–Schulz Jindřichův Hradec

Jindřichohradecká likérka Fruko–Schulz do Ruska vyváží 80 procent produkce. Výrobní linky tady běží naplno.

„V loňském roce jsme vyvezli 147 kamionů šumivého vína, což představuje zhruba 2 500 000 lahví. A co se týče lihovin, tak to dělalo zhruba 700 tisíc lahví, což je asi 30 kamionů. Takže skutečně každý den se nakládaly kamiony do Ruska,“ uvedl Josef Nejedlý, ředitel Fruko–Schulz Jindřichův Hradec.

Prodej ale ovlivňuje pohyb kurzu rublu. Ceny na ruském trhu rostou. „Přímý dopad na naši firmu to nemá, protože my máme smlouvy v eurech, ale rozhodně je to negativní v tom smyslu, že naše výrobky se na ruském trhu výrazně prodražují, až o 40 %,“ konstatoval Nejedlý.

Likérka Fruko - Schulz Jindřichův Hradec
Zdroj: ČT24

Firem, které mají úzké obchodní vztahy s Ruskem, jsou v Jihočeském kraji desítky. Většina z nich má připravený krizový scénář, současně začínají hledat zákazníky v jiných státech.

Další firmy z Jihočeského kraje výrazně orientované na export do Ruska

  • Kovosvit MAS
  • KOH-I-NOOR HARDTMUTH

Rusko-ukrajinský konflikt zasáhl i leteckou dopravu

Situace kolem Ruska a Ukrajiny ale dopadá nejen na vývozce zboží, o zákazníky přišly například i České aerolinie. Zájem o letenky na trasách mezi Českem a Ruskem klesl zhruba o pětinu. A mezi Ukrajinou a Českem je cestujících ještě méně, meziročně skoro o 60 procent. A situaci se musel přizpůsobit i letní letový řád. „Nebudeme obnovovat provoz do destinací Jerevan, Taškent a Tbilisi. Na linky jsme začali nasazovat letadla s menší kapacitou, pak jsme snížili frekvence,“ říká obchodní ředitel ČSA Ján Tóth.

ČTĚTE: Konflikt na Ukrajině překreslil českou vzdušnou mapu

Ministerstvo průmyslu a obchodu odhadlo ztráty už v létě. Bruselské embargo může připravit české firmy na tržbách o dvě a čtvrt miliardy korun, což je zhruba promile celkového ročního exportu Česka.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...