Mýtné: Silničáři nasazují na neplatiče speciální kontrolní brány

Praha - Na mýtném od kamionů a autobusů by se letos mohlo vybrat až deset miliard korun, odhaduje stát. Někteří řidiči se ale placení stále umně vyhýbají. S tím má být nyní konec díky speciálním kontrolním bránám.

Na elektronickém mýtném by se v letošním roce mohlo od kamionů a autobusů vybrat 9,5 miliardy korun. Tak zní odhad ředitele mýtného úseku Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Václava Nestrašila. Za meziročním nárůstem je zvýšení mýtných tarifů i zvyšování intenzity dopravy patrné z prvního letošního měsíce. Karel Feix, ředitel společnosti Kapsch, která mýtný systém spravuje, je však v hodnocení opatrnější. Do jisté míry jsou totiž hodnoty intenzity kamionové dopravy ovlivněné letošní mimořádně příznivou zimou. Navíc, s jarním zahájením stavebních prací na dálnici D1 se rovněž může podle něho určitá část dálkové kamionové dopravy přesunout jinam, například na rakouské dálnice. 

Zároveň také zůstává otázkou, jak bude účinný boj proti neplatičům, který nyní silničáři odstartovali. Jde o to, že na českých dálnicích jsou notoricky známá místa, kde se snaží řidiči náklaďaků nejčastěji podvádět a mýtné neplatit. Jedním z nich je plzeňská dálnici D5. Problém je jednoduchý, většina mýtných bran zachytí jen kamiony, které mají zapnutou takzvanou mýtnou krabičku. Pokud nemají, brána si jich nevšimne. Řidiči dokonce občas mluví o tom, že krabičku stačí zabalit do alobalu.

Mýtná brána
Zdroj: ČT24

Jde o to, že potřebná čidla a kameru na focení značek má jen každá pátá mýtná brána.  Ovšem třeba na 110 kilometrech od Prahy až po Nýřany není ani jedna. Zamezit tomuto podvádění má proto nyní zařízení, které na první pohled vypadá jako normální mýtná brána, je na ni ale přidáno několik krabiček s dalšími snímači. Zhruba po dvou týdnech je technici odmontují a odvezou zase jinam. Přesuny mají zabránit tomu, aby řidiči přesně věděli, kde zařízení bude, a nemohli se snažit systém „obelhat“.

Podvody se podle státu dějí i na dalších hlavních tazích - hlavně tam, kde vede souběžně i stará a nezpoplatněná silnice - to je třeba případ D8 nebo D11. Současný dodavatel systému firma Kapsch ale upozorňuje, že už nyní je vymožitelnost mýta 99,6 procenta. Rozhodně tedy nejsou „úniky“ masivní záležitostí. Po zavedení na dálnici D5 se za rok zvedly výběry na mýtném o 53 milionů korun.

S nárůstem výběru by se podle Nestrašila měl snížit podíl nákladů na provoz mýtného systému pod 20 procent. Část nákladů by navíc stát mohl snížit tím, že by umožnil ze systému vyřadit dlouhodobě nevyužívané palubní jednotky. Za udržování jedné takové jednotky v systému platí stát ročně 230 korun, celkem odhaduje jejich počet na čtvrt milionu.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1 300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybrané části silnic první třídy. Celkem je v systému zaregistrováno více než tři čtvrtě milionu kamionových palubních jednotek.

Všechna opatření ale mohou být jen dočasná - smlouva státu s Kapschem končí už za dva roky a nyní se připravuje tendr na nového dodavatele. V této chvíli tedy není zdaleka jisté, zda potom nebude mýtné řešeno úplně jinou technologií.