Ministerstvo dopravy proti návrhu na omezení konstrukční rychlosti u automobilů

Praha- Britský poslanec Chris Davis vytáhl do boje proti globálnímu oteplování s novou zbraní. Zákonem chce omezit konstrukční rychlost automobilů na 162 km/hod – pomalejší auta prý budou vypouštět méně škodlivého oxidu uhličitého. Jeho nápad se ale v Česku s velkým nadšením nesetkal. Podle ministerstva dopravy výrazné snížení produkce škodlivých plynů nepřinese a navíc prý zbavuje řidiče zodpovědnosti.

„V době, kdy se Evropa obává o svou energetickou bezpečnost, je šílenství schvalovat prodej aut s vysokou spotřebou – ty navíc jezdí nebezpečnými rychlostmi, které zákon zakazuje,“ hájí svůj nápad britský poslanec. Podle Martina Jahna, člena představenstva Škody Auto, by ale omezení rychlosti přineslo pouze absolutně neznatelné snížení emisí. Rychlejší a efektivnější by bylo snížit stáři vozového parku – starší vozy totiž do ovzduší vypouštějí více oxidu uhličitého.

„Pokud chceme snížit emise, pak můžou poslanci udělat více pro to, aby byla dostupnější biopaliva, aby byla větší podpora úsporné jízdy nebo aby infrastruktura byla postavená pro plynulou jízdu,“ dodává Martin Jahn. Kritikou nešetří ani europoslanec Jan Březina /KDU-ČSL/. Omezení rychlosti by podle něj bylo i na úkor bezpečnosti. „Pokud na silnici předjíždíte, tak potřebujete výkonný motor k tomu, aby ta doba byla co nejkratší.“

Návrh se, spolu s povinností umísťovat na auta varování o vypouštěných škodlivinách podobně jako u cigaret, zrodil na půdě evropského parlamentu při projednávání Strategie na snižování emisí oxidu uhličitého z osobních automobilů. Výbor pro životní prostředí o něm bude hlasovat v září, plénum Evropského parlamentu pak o měsíc později.

Silniční doprava představuje pro životní prostředí v Evropě značnou zátěž. Zatímco EU jako celek snížila své emise skleníkových plynů o pět procent, emise oxidu uhličitého ze silniční dopravy vzrostly o 26 procent.