Asociace regionálních letišť chce obnovit vnitrostátní linky

České Budějovice – Zástupci letišť v Českých Budějovicích, Ostravě a Hradci Králové společně založili Asociaci regionálních letišť ČR. Jejím cílem je oživení tradice vnitrostátních leteckých linek a rozvoj lokálních letišť. Po Česku lze zatím létat pravidelnými spoji z Ostravy a Brna do Prahy. Asociace chce například zajistit lety do krajských měst, která jsou špatně dostupná po silnici.

Nové spoje z Ostravy do Karlových Varů a z Ostravy do Českých Budějovic by měly začít fungovat do dvou let. Za čtyřicetiminutový let z Ostravy do Českých Budějovic zákazník zaplatí asi 2 000 korun. Asociace však svou činností nehodlá konkurovat ruzyňskému letišti. Chce se totiž zaměřit na služby, které pražské letiště nenabízí.

Seskupení založily letiště Ostrava, Jihočeské letiště České Budějovice a statutární město Hradec Králové. Její sídlo je v Ostravě. Asociace má pomoci při jednání se státními institucemi a dalšími úřady, profesními sdruženími a partnery jak v Česku, tak i na úrovni EU. Zároveň chce přispět k dalšímu vzdělávání pracovníků na regionálních letištích.

Hradec Králové podobně jako České Budějovice převzal pod svou správu bývalé vojenské letiště. Letiště o rozloze asi 230 hektarů získal od armády v roce 2003. Od ledna bude jeho provozovatelem organizace zřizovaná městem. „Letiště má základní technické parametry, aby mohlo přijímat středně velká letadla až po Boeing 737. Domnívám se, že během dvou let bude vybaveno tak, aby bylo schopno odbavit středně velké letadlo mezi 30 až 50 cestujícími,“ řekl náměstek hradeckého primátora a viceprezident asociace Josef Malíř.

Letiště u Českých Budějovic s 2,5 kilometru dlouhou dráhou se zatím stejně jako východočeská metropole na velký civilní provoz připravuje. Do roku 2009 se přitom chce zařadit do sítě veřejných mezinárodních letišť. „Příští rok začnou práce na technickém a administrativním zázemí a oplocení. Pravidelnost dopravy samozřejmě závisí na zázemí, zejména navigačním vybavení. Kompletní dobudování počítám v polovině roku 2009,“ uvedl ředitel českobudějovického letiště Ladislav Ondřich.

Zájem o využívání českobudějovického letiště již projevily některé cestovní kanceláře, ale například i holandské společnosti. Právě Nizozemci jsou již několik let tradičními turisty zejména v okolí Lipna. Nyní musejí přistávat na letišti v rakouském Linci.

Zatím nejdál ze všech členů asociace je ostravské mezinárodní letiště. S 3,5 kilometru dlouhou a 60 metrů širokou dráhou na něm mohou přistávat velká letadla. Loni zde otevřeli novou odbavovací halu a do konce příštího roku by se cestující mohli dopravit na letiště vlakem. „Plánujeme, že v roce 2015 by mělo letiště odbavit zhruba 1,5 milionu cestujících,“ poznamenal náměstek moravskoslezského hejtmana Pavol Lukša. Kraj hodlá v příštích třech letech do rozvoje leteckých linek investovat zhruba 700 milionů korun. Z Ostravy by se tak mohlo létat do Londýna a Moskvy.

Petra Bahounková