Ztráta ČSA se v pololetí meziročně snížila o 77 procenta

Praha - České aerolinie hospodařily v pololetí se ztrátou po zdanění 175 milionů korun, což znamená meziroční zlepšení o 77 procent. Na dnešní tiskové konferenci to uvedl prezident firmy Radomír Lašák. Za sedm měsíců vykázaly aerolinie zisk 182 milionů, neboť v červenci firma vydělala 357 milionů korun. ČSA patří z více než devadesáti procent státu.

Na tržbách se v pololetí nejvíce podílela pravidelná osobní přeprava s výnosy přes osm miliard; meziročně o 2,3 procenta více. Tržby z nepravidelných letů, tzv. charterů, se zvýšily o 9,3 procenta na téměř 1,2 miliardy. Provozní náklady se snížily o dvě procenta na 11,2 miliardy korun. Firma za pololetí přepravila 2,486.000 cestujících, což je meziročně o 1,1 procenta více

Analytik letecké dopravy ze společnosti Cyrrus Jan Procházka ale nadšení krotí. „Teď, když se daří všem, tak bych očekával ty výsledky trochu lepší, ale asi nemůžeme být nespokojeni,“ upozornil na fakt, že obor letecké přepravy zažívá nebývale úspěšné období. Nadějný rozjezd však podle něj může zhatit nenadálá událost, jako je ptačí chřipka, infekční choroba SARS nebo teroristické útoky.

Na konci roku očekává firma mírný zisk 42 milionů korun. Podle Procházky je takový plán reálný, pokud si podnik povede dobře ve třetím čtvrtletí, kdy tradičně létá nejvíce cestujících. „Červenec je odpověď na otázku, jakým způsobem toho chceme dosáhnout,“ řekl viceprezident firmy pro ekonomiku Luboš Černý. Podle něj podobné zisky jako červenec přinese i srpen a září. Poslední čtvrtletí roku patří naopak k nejslabším, co se týče počtu cestujících.

Do celoročního hospodářského výsledku se kromě zvýšených přepravních výsledků promítnou i některé mimořádné položky. K těm největším patří únorový prodej pěti letadel Boeing 737, které si firma zpětně pronajala. Celá transakce vynesla 450 milionů korun. Zásluhu na letošním zisku bude mít i prodej nákladového terminálu, za který ČSA dostanou peníze v září.

Cenu za nákladový terminál firma nezveřejnila, podle informací médií však přesáhla 760 milionů korun. V hospodářském výsledku se prodej terminálu podle Lašáka projeví 60 plusovými miliony. Naopak s penězi za stravovací služby, které ČSA hodlají prodat ještě do konce roku, nemůže firma letos počítat. Na účty připutují v prvním čtvrtletí příštího roku.

Velkým problémem Českých aerolinií jsou mzdové náklady a splátky letadel. Za první pololetí narostly tyto položky meziročně o 330 milionů korun. „Druhé pololetí je co se týče personálních nákladů ještě silnější,“ nehýřil optimismem Černý. Letos ale končí dlouhodobá kolektivní smlouva a vedení firmy by rádo snížilo každoroční nárůst mezd.

Ke kolektivnímu vyjednávání se však Lašák nechtěl vyjadřovat. Řekl pouze, že vyjednávání s odbory se uzavře zřejmě do konce roku. „Najdeme společný kompromis, abychom si tu firmu neprojedli,“ dodal. Již dříve ale uvedl, že za ideální by považoval snížení mzdového růstu na 100 milionů korun ročně.

„Pokud by to bylo 100 milionů, tak by to byl úspěch, nejsem ale tak optimistický,“ řekl k tomu Procházka, podle kterého bude nejsložitější jednání s piloty. Právě neschopnost zarazit každoroční osmiprocentní růst mezd vyčítá Procházka vedení firmy nejvíce. „Myslel jsem, že pan Lašák bude razantnější a zvýšení mezd zatrhne už letos. Nevím, kdy jindy než v krizi, by se měly mzdy zmrazit,“ řekl.

Průměrná obsazenost letadel v pololetí poklesla o necelá čtyři procenta na 67 procent, uvedl Černý na dotaz ČTK. Pokles v obsazenosti a zároveň nárůst počtu cestujících je podle něj mimo jiné způsoben tím, že ČSA nasazují na evropské linky nová větší letadla. Firmě se prý také daří zvyšovat podíl lépe platících cestujících, kteří si kupují dražší letenky, takže výnosy stále rostou.

Žádná z linek ČSA není ztrátová, uvedli zástupci vedení. To je rozdíl oproti loňsku, kdy ČSA provozovaly ztrátové linky například do Dubaje nebo irského Corku. Ty však společnost postupně zrušila a posílila výnosné spoje do Ruska nebo západní Evropy. Nejlépe si údajně vedou linky do Moskvy, Bruselu nebo Paříže. Průměrná cena jednosměrné letenky byla v pololetí zhruba 3200 korun.

Přesto vedení trápí prázdná sedadla na některých letech. K jejich zaplnění připravuje firma projekt Sky Out, se kterým chce seznámit veřejnost v následujících týdnech. ČSA dají do prodeje levné letenky, a budou tak konkurovat nízkonákladovým aeroliniím. Levné letenky budou ČSA zřejmě prodávat prostřednictvím nové dceřiné společnosti Click4sky.com.

Podle dnes rozeslané pozvánky novou leteckou firmu na českém trhu představí viceprezident Českých aerolinií pro marketing a vývoj produktu Petr Pištělák v úterý. Do té doby však ČSA hodlají veškeré informace o Click4sky.com utajit. Neví se tedy například, zda bude mít firma letadla ve vlastních barvách; mluvčí ČSA Daniela Hupáková odmítla potvrdit i nízkonákladový koncept nové společnosti.

Obsah internetové stránky www.click4sky.com zatím není veřejně přístupný, nicméně archiv vyhledávače Google zobrazí prodejní formulář ČSA z 22. srpna. ČSA si zaregistrovaly také doménu Click4sky.cz.

Zásadní rozhodnutí učinilo vedení firmy v počátkem září u dálkových linek. Ty míří především do USA a Kanady; klienty cestovních kanceláří vozí firma i na Kubu, do Venezuely nebo Dominikánské republiky. Na základě pololetních výsledků se společnost rozhodla dálkovou flotilu zachovat a uvažuje i o její obnově. Dosud se přitom jako pravděpodobnější jevilo její zrušení.

Obsazenost letadel na zámořských trasách je 82 procent, tedy přibližně stejně jako loni. Přes rozhodnutí o zachování zámořských letů není vedení firmy zcela spokojeno. Jako podmínku pro obnovení flotily si totiž loni dalo 20procentní růst výnosů, což se nestalo. „Nicméně my máme v dálkové flotile tři věci, které nám generují peníze, je to New York, charterové destinace a pronájem pro Air India,“ vyjmenoval Černý důvody, proč budou ČSA i nadále provozovat velká letadla Airbus A310.

Ta chtějí ČSA zmodernizovat, například vyměnit sedačky nebo dodat audiovizuální zařízení pro zabavení cestujících během letu. Jako první půjde na řadu právě airbus létající do New Yorku. Vedle modernizace přichází v úvahu i nákup letadel Boeing 767 nebo Airbus A330, což jsou typy, které ČSA dosud ve flotile nemají. Nákup se však uskuteční pouze v případě, že budou na trhu cenově dostupná letadla s vhodným vybavením, uvedl Lašák.

Rozhodnutí o zachování dálkových letů označil analytik Procházka za šok. „Abych pravdu řekl, nečekal jsem tak riskantní krok,“ řekl. Podle něj dosud vedení „léčilo“ firmu odprodejem a rušením nepotřebných nebo málo výnosných činností. Podobný postup se očekával i u dálkových letů, neboť zámořská přeprava je nákladná a nenese tolik, kolik by měla. „Je to odvážný krok, to si cením,“ řekl Procházka.

Největším akcionářem aerolinií je stát, který kontroluje přes 91 procent akcií. Firmu, která nyní prochází restrukturalizací, do budoucna čeká privatizace. „Spojení s nějakým silným strategickým partnerem ČSA nemine, není to tak velká společnost, že by měla šanci přežít sama,“ řekl již dříve ministr dopravy Aleš Řebíček. O způsobu privatizace má být jasno koncem roku 2008.

Jak uvedl Lašák, tím, že se daří plnit podnikatelský plán, hodnota firmy pro akcionáře stále roste. V roce 2005 byla pod 100 miliony dolarů, na konci roku 2007 údajně přesáhne 250 milionů dolarů (pět miliard Kč). ČSA zaměstnávají zhruba 5000 lidí a vlastní 51 letadel. Za posledních šest let skončily čtyřikrát se ztrátou a dvakrát se ziskem.