Mýto na větší atraktivitu drážního Cargo nestačí

Praha - Od ledna platí zákaz jízd nákladních aut v pátek odpoledne a v neděli po celý den. V programovém prohlášení vlády je ale i další plán, a to převézt více zboží po železnici. Většina tratí je ale na hranici kapacity. Nejen kvůli tomu stále vede silniční doprava.

Z celkového objemu přepraveného zboží jede po železnici jen necelá pětina, asi 100 milionů tun. „Věřím, že tahle situace se napraví, že vláda bude plnit svá předsevzetí, a že na konci volebního období bude na silnici méně kamionů,“ přeje si ministr životního prostředí Martin Bursík.

Modernizací procházejí koridory a staví se logistická centra. Ta by měla být v okolí Prahy, v Lovosicích, Pardubicích, Brně a Ostravě. Spolu s investicí do nových vagonů ve výši tří miliard korun by se po dokončení sítě mohla současná hranice 100 milionů přepravených tun zvýšit. „Dovedu si představit, že my a ostatní subjekty, které tu působí, bychom se dostali na úroveň asi 200 milionů tun,“ doufá výkonný ředitel ČD Cargo Jaroslav Richter.

Pro kamiony hovoří ale i některé další faktory. „Dnes se vozí daleko víc komodit, které se hodí na silnici, a ty logistické postupy jsou nastaveny tak, že prakticky neexistují skladové zásoby firem a logistika pracuje v režimu just in time, takže silnice je nenahraditelná,“ namítá generální ředitel Česmad Bohemia Martin Šprynar.
 
Železničáři si stěžují, že proti silnicím mají i další hendikep. Za používání kolejí platí až trojnásobek toho, co kamion zaplatí na mýtném. „Skutečnost, že mýto je tak nastaveno, nečiní ČD Cargo atraktivní, jde také o to, jak je nastavena výše mýtného, protože to je rozhodující parametr, který určuje, že zboží, které by se dalo převézt po železnici, tak nebude převezeno kamiony,“ přidává se Bursík.

Že se politici a dopravci ale dokážou dohodnout na přijatelném řešení pro všechny, ukazuje příklad z Německa. „Během posledních dvou let jsme rostli o 8 procent, zatímco nákladní kamionová doprava o 4 procenta. Dosáhli jsme toho díky rozšiřování infrastruktury ve spolupráci s naším ministerstvem dopravy,“ přiblížil německý model šéf divize investic Deutsche Bahn Wolfgang Miller.