Cesta vlakem bude od června dražší, kvůli naftě

Praha - České dráhy (ČD) od 15. června, kdy začne platit druhá letošní změna jízdního řádu, zvýší ceny některých jízdenek. Další výhodné tarify se zcela zruší. Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubalyje důvodem zdražení neustále rostoucí cena elektřiny a především nafty. Cenová změna se má dotknout zhruba čtyř procent cestujících. Generální zdražení jízdného zvažuje vedení drah ke konci roku.

Nejcitelněji se změna dotkne uživatelů kilometrických bank. Knížečka, na kterou je možné ujet 2 tisíce kilometrů za 1 600 korun, bude stát o 200 korun více. Ještě na podzim za ni cestující platili 1 400 korun. Cena jednoho kilometru se tak zvedla během půl roku o 20 haléřů na 90 haléřů. Skončí také možnost výhodného nákupu pěti kilometrických bank najednou.

Ceny se zvýší také u jednodenních síťových jízdenek ČD Net. Za jízdenku, kterou je možné využít na všechny spoje ČD, cestující nově zaplatí 440 korun, což je o 50 korun více než dnes. Analogicky se zdražuje i varianta ČD Net pro dvě až pět osob, místo 780 korun bude stát 880 korun. Podraží také víkendová síťová jízdenka SONE+ pro dálkové vlaky, naproti tomu SONE+ pro osobní vlaky se nemění.

Další výhodné tarify dráhy zcela zruší. Překvapivě se to týká i jízdenky SC Net na vlaky pendolino, kterou dráhy zavedly teprve loni v září. Její výhodou bylo, že ji cestující, ačkoliv zaplatil pouze za cestu pendolinem, mohl využít i na navazující spoje ve Středočeském, Moravskoslezském a Jihomoravském kraji. Ruší se i letní tarif pro mládež Léto-26.

„Takový nárůst cen vstupů, jaký zažíváme nyní, se dal jen těžko předpokládat,“ řekl k tomu Kubala. Minulý týden nafta rekordně podražila na 32,30 korun za litr, čímž předčila ceny benzinů. Přitom na zhruba dvou třetinách české železniční sítě zajišťují provoz dieselové motorové vozy či lokomotivy. Kubala přirovnal v rozhovoru pro Českou televizi zdražení jako zavedení palivového příplatku, podobně jako k němu musely sáhnout aerolinky. „Pro cestující, kteří přijdou k pokladně a běžně si koupí jízdenku se ale nic nemění,“ upozornil.

Základní cena jízdného ani slevy na zákaznickou kartu In-karta/Rail plus se zatím nemění. Naposledy zdražovaly dráhy jízdné loni v prosinci, kdy se ceny jízdenek plošně zvedly zhruba o šest až sedm procent. Generální ředitel drah Petr Žaluda nedávno nevyloučil, že by k dalšímu zdražení mohlo dojít opět v prosinci.